COLUMN

Chantal de Groot

Chantal de Groot bouwde een band op met de binnenvaart door drie jaar lang de beurs Maritime Industry te organiseren in haar woonplaats Gorinchem. Tegenwoordig is ze accountmanager bij eWorks. Op deze plaats belicht ze thema’s die te maken hebben met veiligheid op het water.

Riverspeak

‘Taalproblemen in de binnenvaart leiden tot meer aanvaringen’. Dat was de krantenkop boven een aantal artikelen op 16 mei naar aanleiding van het NPO 1 Radioprogramma Pointer.

Toen ik de krantenkoppen en artikelen las ontstonden er alleen maar meer vragen dan antwoorden: wat is het doel van dit artikel en het onderzoek waaraan gerefereerd wordt? Is de relatie zo simpel te leggen? Of is dit een manier om de voertaal Engels op te leggen aan de sector?
Brancheverenigingen pleiten voor het invoeren van het Engels en een vorm van ‘Riverspeak’, net zoals voor de zeevaart in de jaren tachtig Seaspeak is ingevoerd. En ja, ik denk dat de huidige afspraken wellicht wat verouderd zijn, in het veranderende landschap dat steeds internationaler wordt. Dat zorgt er ook voor dat er wijzigingen moeten komen in de manier van werken, wat ook de veiligheid ten goede komt. Ik denk dan ook dat het kiezen van één voertaal een goede keuze is en Engels lijkt mij dan ook logisch.
Dus ja, ik ben het er wel mee eens dat er verandering moet komen. Echter, door dit soort krantenkoppen ontstond er bij mij wel wat weerstand. En aan de vele reacties te zien was ik niet de enige.
Ik denk namelijk dat als je veranderingen wilt doorvoeren er constructievere manieren zijn dan eenzijdige, oppervlakkige onderzoeken en krantenartikelen te plaatsen. Dat roept meer weerstand en zorgt voor verdeeldheid. Dit terwijl we onderaan de streep allemaal hetzelfde willen: een veilige en florerende sector.