COLUMN

René Overveld

heeft ruime ervaring op diverse soorten tankschepen met een groot vaargebied. Hij is gepensioneerd safety manager bij een grote tankvaartbevrachter met een eigen vloot en heeft veel ervaring als voorzitter in diverse internationale en nationale werkgroepen en commissies. Zo was hij jarenlang voorzitter van de Internationale commissie Environment and Safety van het Inland Waterway Transportplatform (IWT).

Tanker Management and Self Assessment

In de binnentankvaart worden door de olie- en chemie-industrie niet alleen de schepen aan de hand van EBIS-controles geïnspecteerd. Ook bevrachtingskantoren en rederijen krijgen regelmatig bezoek van inspecteurs van hun klanten, die het veiligheidsniveau van de walorganisatie komen beoordelen. Dit zijn vaak intensieve bezoeken die meestal twee tot drie dagen duren en worden afgesloten met een aantal scheepsbezoeken.

Het veiligheids-en kwaliteitsniveau van een walorganisatie wordt onder andere gemeten door het Tanker Management and Self Assessment: TMSA. De TMSA is een ‘best practice gids’ waarin dertien hoofdstukken (Elements) zijn opgenomen. Ieder element kent weer vier kwaliteitsniveaus, waarvan niveau één het minimale is dat je als reder of bevrachter moet halen om überhaupt mee te mogen doen in het vervoer voor de meeste klanten. De grotere klanten eisen zelfs dat je op niveau twee zit en bij sommige hoofdstukken zelfs niveau drie of vier haalt.

Is het voorbereiden van een EBIS-inspectie voor een kapitein aan boord al een flinke opgave, hij wil immers zo weinig mogelijk tot geen opmerkingen hebben bij een inspectie, zo is TMSA ook een zaak waar bevrachters soms van wakker liggen. Ook de bevrachter wil immers zo goed mogelijk voor de dag komen.

De voorbereiding van een TMSA kost veel tijd. De bevrachter moet immers controleren aan de hand van de TMSA best practice guide of zijn procedures, werkinstructies en systemen voldoen aan de vragen die in die dertien hoofdstukken van de TMSA worden gesteld en op welk niveau de bevrachter zit met het bedrijf. De uitkomsten hiervan moeten ingegeven worden in een web based programma van OCIMF.
Zoals gezegd controleren de grotere klanten het self assessement minimaal éénmaal per drie jaar. Dus een bevrachter die voor meerdere grote klanten vaart wordt gemiddeld twee tot drie keer per jaar bezocht voor een TMSA-audit.

Ik stel mij al langer de vraag of deze audits niet efficiënter kunnen. In plaats van dat iedere klant nu zelf de TMSA bij de bevrachter gaat controleren en de bevrachter dus vaak belast wordt met inspecties van verschillende klanten; kan dit niet door één onafhankelijk inspectiebureau gedaan worden? Dat zet zijn bevindingen dan in een systeem dat toegankelijk voor meerdere opdrachtgevers is. Dus eigenlijk precies zoals dit al lange tijd in het EBIS-systeem geregeld is.

De bevrachter kan dan de hierdoor vrijgemaakte tijd besteden, bijvoorbeeld aan het verhogen van de awareness aan boord. Deze mogelijkheid zou toch serieus door klanten overwogen moeten worden.