COLUMN

Chantal de Groot

Chantal de Groot bouwde een band op met de binnenvaart door drie jaar lang de beurs Maritime Industry te organiseren in haar woonplaats Gorinchem. Tegenwoordig is ze accountmanager bij eWorks. Op deze plaats belicht ze thema’s die te maken hebben met veiligheid op het water.

Resultaat

Het vaarseizoen staat voor de deur. Dat betekent meer drukte op het water en daardoor ook weer meer risico’s.

Ik zat van de week een artikel te lezen uit de nieuwsbrief van Varen Doe Je Samen en dat zette me even aan het denken. Om de veiligheid op de Nederlandse grote vaarwegen te vergroten is in 2007 dit project gelanceerd. Vorig jaar is deze campagne verlengd tot in ieder geval 2025. Een mooi initiatief van partners die de handen ineenslaan om informatie en voorlichting te geven over de belangrijkste vaarregels. Ontzettend goed om een centrale plek te hebben waar je dit soort informatie kan ophalen. Het doel is om de veiligheid op de vaarwateren te verbeteren en dus bewustwording te vergroten en gedrag te veranderen.

Wat ik hier mis in een campagne die inmiddels twaalf en een half jaar loopt: of er meetbare resultaten geboekt zijn. Ik begrijp dat het te kort door de bocht is om te zeggen dat het doel is wel of niet is behaald, want het is een continu proces. Maar als je doelen stelt moet je die, denk ik, ook (tussentijds) meten.

Ik ben op zoek gegaan naar resultaten, maar die kon ik niet vinden en dat vind ik jammer. Want juist als je zo’n belangrijke campagne opstart is het goed om dit specifiek en meetbaar te maken, zodat je ook in kunt gaan op de effectiviteit. Ik zou het echt heel waardevol vinden als de komende jaren meer inzicht gegeven wordt in de effectiviteit van deze campagne om de waarde van dit mooie initiatief nog verder te vergroten.