Selecteer een pagina

Europort 2019 Rotterdam Ahoy Special Ships, Smart Solutions

door | mei 2019

Als begin november de tweejaarlijkse Europort van start gaat, beginnen ze bij Ahoy Rotterdam al meteen met de voorbereidingen voor de volgende editie. Twee jaar voorbereiding voor vier dagen beurs. Gezien de omvang van de beurs is dat niet raar; zeker 1100 exposanten en minstens 27.000 bezoekers vanuit de hele wereld doen Rotterdam aan. Een gigantische klus, zowel fysiek, logistiek als organisatorisch.

Desirée Scheid

“Het is alleen al een enorme fysieke klus om deze zakelijke ontmoetingsplaats voor de maritieme industrie op te zetten”, legt Manager Exhibitions Raymond Siliakus uit. “Met al die bedrijven en personen maken we afspraken over locaties, constructies en afmetingen. Eigen standbouwers en ontwerpers zijn natuurlijk welkom. Maar we kunnen onze gasten ook van alles uit handen nemen. Zo hebben we meerdere pakketten voor flexibel te bouwen standbouw samengesteld, met verschillende kwaliteitsuitstralingen en prijsklassen. Samen met onze preferred suppliers verzorgen we dan alle benodigde ins en outs, ook vanuit oogpunt van veiligheid. Onze eigen elektricien is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor alle elektra in heel Ahoy. En ook logistiek houden we het overzicht, zodat we niet met dertig verschillende heftruckjes aan het rondrijden zijn. We zitten puur op de regisseursstoel.”

Nieuw congrescentrum
“Ons gloednieuwe Rotterdam Ahoy Convention Centre is eind 2020 klaar. Daardoor groeien we flink, maar missen we nu wel wat capaciteit in de bestaande hallen. Voor Europort 2019 bouwen we er dan ook gewoon wat tijdelijks bij. Weken van tevoren beginnen we al met de opbouw van die extra benodigde hoogwaardige modulaire bouwunits.”

Vol programma
En dan omarmt Europort van 5 tot 8 november ook nog eens een uitgebreid inhoudelijk programma. Via onder andere congressen, seminars, debatten en masterclasses worden knowhow en expertise op een zeer efficiënte manier gedeeld. Zo biedt het eindejaarcongres van binnenvaartbranchevereniging Koninklijke BLN-Schuttevaer traditiegetrouw een ijzersterk en attractief programma boordevol relevante en actuele thema’s.

Lokale spelers en de veranderende wereld
“Het merendeel van de bedrijven staat al jarenlang op deze internationale beurs”, gaat Siliakus verder. “Ons wereldwijd netwerk van agenten weet echter daarnaast altijd precies hoe de markt in beweging is. In 35 grote maritieme landen hebben we onze eigen mensen actief, bekend met taal en cultuur. Zij weten wat er speelt en kennen de lokale spelers. Daarmee zijn ze ook meteen een welkom support bij het goed organiseren van de vijftien internationale paviljoens.”

Special ships
“Europort 2019 richt zich op ‘special purpose’-schepen. De sectoren waar we in Nederland goed in zijn en die een aanzuigende werking vanuit het buitenland hebben. Niet alleen de zeevaart, visserij, cruises & ferry’s. Maar zeker ook de offshore, binnenvaart, baggerij en superjachten.”

Smart technology, smart people & smart business
“Smart Solutions kent drie thema’s die als een rode draad door ons programma lopen. Smart Technology, de innovatie qua technologie. Onder meer gericht op duurzaamheid en veiligheid, met onder meer artificial intelligence en 3D-geprinte reserveonderdelen. Smart People, over onder andere hooggeschoolde en slimme arbeidskrachten, startups, het autonome varen en de veranderende impact op de mens in deze sector. En niet te vergeten Smart Business. De vele facetten van slim zakendoen en succesvolle businessmodellen, condition based maintenance en life cycle management.”