Bij de windmolens waar ook de Hartelbatterij staat voor de opslag van duurzaam opgewekte windenergie, moet het ponton gaan komen.(foto Greenchoice)

Er is opnieuw een bijzondere stap gezet naar elektrisch varen voor zowel binnenvaart als zeeschepen. Bij de windmolens langs het Hartelkanaal in Rotterdam komt een drijvend laadstation met een flowbatterij.

Ellen Lengkeek

Het is een mijlpaal in het vergroenen van de maritieme sector. Elektrisch varen wordt interessanter als er ook een bunker-infrastructuur is. Het Nederlandse pionierende bedrijf PortLiner, dat elektrische vrachtschepen bouwt voor de binnenvaart, is een van de initiatiefnemers. Samen met Greenchoice en Vattenfall gaat Ton van Meegen van PortLiner het drijvend laadstation met een flowbatterij ontwikkelen.
Flowbatterijen bestaan al zestig jaar. In de vanadium redox batterij is vloeibaar elektrolyt opgeslagen in twee tanks (een positief en een negatief). Door de vloeistof door elektrochemische cellen te pompen wordt energie afgegeven of opgeslagen. Groot voordeel is dat deze batterijen zichzelf niet ontladen en ze een levensduur hebben van zo’n twintig jaar. De batterij kan direct worden opgeladen met duurzaam opgewekte stroom uit de windmolens langs het Hartelkanaal.
,,Hoewel in de meeste havens voor de binnenvaart wel al stroom beschikbaar is voor het opladen van batterijen, is er nog geen overtuigende oplossing om zeeschepen snel van voldoende stroom te voorzien. Het laadstation met de Vanadium Redox Flobatterij moet voor beide type schepen een oplossing bieden’’, zegt een woordvoerder van Greenchoice.
Eind dit jaar moet er al een grote stap zijn gezet. PortLiner ontwikkelt, ontwerpt, financiert en realiseert het ponton met de batterij. Vattenfall levert kennis van de energiemarkt en verzorgt de technische realisatie van de integratie van het ponton in het lokale energienet. Greenchoice biedt de locatie, de netaansluiting en de stroom voor de batterij en zal de activiteiten uitvoeren die nodig zijn voor het inzetten van de batterij op de markt.