COLUMN

Liana Engibarjan

Liana Engibarjan is schipper en stuurman, houder van de CBOB Binnenvaart-ondernemers-
wisseltrofee 2018, binnenvaartvlogger en -blogger, én columnist van Maritiem Courant!

Personeelstekort

Zoals velen al weten heb ik hier al een hoop over geschreven en gevlogd over het personeelstekort in de binnenvaart. Maar dat neemt niet weg dat het probleem nog steeds bestaat en dat er nog steeds te weinig gebeurt rondom dit onderwerp, dat nu echt een groot probleem aan het worden is.

Ik zie dat er campagnes worden gevoerd door bedrijven zelf, scholen worden bezocht. Iedereen draagt een steentje bij. Maar waarom de overheid nog niet? De mooie reclames van Defensie kennen wij allemaal. Betaald door de overheid en tijdens een avondje film kijken zie je de reclame vier keer voorbij komen. Snappen ze niet dat personeel voor de binnenvaart net zo belangrijk, en misschien wel belangrijker, is dan volop werven voor de defensie?
Zonder personeel varen de schepen niet. Zonder schepen hebben álle consumenten, zo ook de hoge heren in de politiek, hun goederen en producten niet in huis. Of geen brandstof en staan ze alsmaar in de file. Soms zou ik ze dat wel duidelijk willen maken, maar mijn pogingen bereiken de overheidsinstanties niet altijd.

Gelukkig zijn ze er nu wel mee bezig. Ik ben uitgenodigd om mijn verhaal te doen over het personeelstekort bij de NOS in een radio-uitzending. Ze willen meer vrouwen achter het roer, daar willen ze campagne voor voeren. Ik sta erachter, maar het maakt mij persoonlijk niet veel uit of het een vrouw of man is. Iedereen die passie uit draagt voor het vak of erin geïnteresseerd is, is welkom. Maar het is een begin! Ik ben er blij mee en de bedrijven die campagnes blijven voeren, geef niet op want het werkt!