Op uitnodiging van Studio Schuttevaer gingen Steven Lak (ondernemersvereniging evofenedex), Paul Goris (voorzitter CBRB), Jan Schreuder (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat), Khalid Tachi (EICB) en Bart Banning (ABN AMRO) met elkaar in gesprek over nut en noodzaak van het emissielabel voor de binnenvaartsector. Vrijwel alle partijen zijn het eens dat een dergelijke label van toegevoegde waarde is en dat alle betrokkenen bij en rondom de sector moeten bijdragen. Dus ook de verladers.

Oudere schepen, die niet varen met een Stage V-motor, kunnen middels het label aantonen dat zij minder uitstoot hebben doordat ze nabehandelingstechnieken hebben toegepast. Het label wordt verstrekt door de SAB en is ontwikkeld door het Expertise en Innovatiecentrum Binnenvaart (EICB) met het ministerie en andere partijen uit de sector.
,,In de Green Deal is afgesproken dat in 2050 de binnenvaart klimaatneutraal en nagenoeg emissieloos is. Dat gaan we in tussenstappen doen. Daarvoor heb je een instrument nodig om dat goed te kunnen monitoren. Vanuit de rijksoverheid wil je kijken of je goed op weg bent met deze maatschappelijk opgave richting 2050. Voor de schippers wil je ook erkenning voor de maatregelen die ze nemen om de motoren te verduurzamen, om de emissies te verbeteren. Voor de incentives-providers wil je ook een instrument ter beschikking stellen en je wilt een systeem dat uniform mogelijk is. Dat is in een notendop waarom we dit label hebben gemaakt’’, aldus Schreuder van het ministerie van I en W.

Laagdrempelig
,,Een van de voornaamste doelen is om de schipper een middel te geven waarmee hij of zij kan aantonen hoe schoon het schip is op basis van de daadwerkelijke uitstoot. Veel schepen beschikken niet over een CCR2, laat staan een Stage V-motor, maar kunnen door nabehandelingstechnieken wel vergelijkbare emissiewaarden halen. Daarnaast zijn er schepen die varen met grote concentraties HVO of andere biobrandstoffen, maar de bijdrage aan CO2-reductie wordt niet erkend. Het label brengt daarin verandering’’, aldus de SAB.
Het label bestaat uit twee onderdelen: een letter en een cijfer. De toegekende letter geeft de gesteldheid aan met betrekking tot de klimaatemissies. Het cijfer vertelt hoe goed het schip presteert op het gebied van luchtkwaliteit in verhouding tot CCR2 en Stage V. Een schip met label A0 kan als klimaatneutraal en emissieloos worden beschouwd. Een schip met label E5 zit juist weer aan de andere kant van het spectrum. Het emissielabel kan worden aangevraagd voor vrachtschepen, passagiersschepen en drijvende werktuigen. Historische schepen behoren niet tot de doelgroep, maar mogen in principe wel een label aanvragen. Door het lagere aantal vaaruren, zal de impact voor deze groep minder groot zijn.
,,Het label biedt de schipper een laagdrempelige manier om te laten zien hoe goed zijn of haar schip presteert als het gaat om uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof.’’ Aldus Barbara Visser, demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat

Vragen
Veel vragen zijn er ook nog, bleek uit de discussie. Worden alleen de emissies gemeten en niet de prestaties bijvoorbeeld? Een klein schip dat schoon vaart of een groot scheep dat ook schoon vaart maar veel tonnage vervoert. En wat wordt er dan gemeten; de draaiuren belast of niet? En wat kost een meting om een emissielabel te krijgen? EICB-directeur Khalid wilde zich daar niet aan wagen, omdat hierin de markt – dus de bedrijven die het uitvoeren – bepalend is. De reacties van schippers waren veelzeggend over de onduidelijkheid hierover: 1000, 4000 en 5500 euro was het antwoord. Hoe meer vraag hoe goedkoper, was ook een toekomstbeeld.

Behalve meer keuzestress, en verdere uitwerking is één ding duidelijk: ook het binnenvaartschip moet aan het label, net als onze koelkast en de auto. Schippers, binnenvaartondernemers, rederijen, verladers en bevrachters kunnen er niet omheen. Belangrijk is ook samenwerking met de stichting Green Award die korting op havengelden kan bedingen voor schepen een emissielabel hebben. EICB neemt alle vragen mee om nader uit te zoeken. Het label is nog in verdere ontwikkeling.