De drones kunnen haarscherpe foto’s en video’s maken van de binnenkant van de tanks.

De tankvaart laat geld liggen. Een stevige uitspraak van André Sijbrands. Hij voegt er nog aan toe dat ook de veiligheid en het milieu erbij gebaat zijn wanneer je kiest voor zijn bedrijf: Rotterdam Robotics. Met dit bedrijf verzorgt hij met zijn team inspecties van tanks met drones die heel wat meer zien dan waar het menselijk oog toe in staat is.

Sijbrands: ,,Rotterdam Robotics is officieel gestart op 1 januari 2021, maar we zijn al vier jaar geleden begonnen met de plannen voor inspectiedrones. Er werd in die tijd wel gewerkt met inspectiedrones, maar dan met HD beeld. Dat is echt niet genoeg om een goede inspectie uit te voeren. Wij werkten al met 4K beeldresolutie in het realiseren van filmproducties. Nu is dat ook mogelijk met inspectiedrones. Deze drones kunnen makkelijk door een mangat naar binnen om haarscherpe foto’s en video’s te maken van de binnenzijde van de tanks.’’
,,Onze plannen kregen een boost toen Alexander Wanders van Unibarge het een goed idee vond als wij dergelijke inspecties voor hem zouden doen. Toch waren we er nog niet; zo hadden we goedkeuring nodig van Bureau Veritas om klasse te kunnen maken. De volgende stap was ISO 9001:2015 om heel de procedure van a tot z te omschrijven. Dat hebben we gedaan in samenwerking met Maurits van der Linde van Emprove en Platform Zero Incidents. Daardoor kunnen we nu ook in terminals inspecties uitvoeren.’’ Er kwamen ook opleidingen bij kijken en alles bij elkaar heeft het een stevig fundament onder het bedrijf gelegd.
Van de piloot, officieel Pilot in Command, wordt veel gevraagd. Zodra de drone in de tank verdwijnt, zie je hem niet meer. Je moet dus weten waar die zit. Vandaar dat Rotterdam Robotics uitsluitend met gecertificeerde piloten werkt en de inspecties in de praktijk uitvoert met twee man. Een van hen is in gesprek met de waarnemer van het klasse-bureau, de ander is de piloot. De waarnemer krijgt een tablet om de inspectie live te zien, zodat deze ook instructies kan geven om een specifiek deel van de tank te onderzoeken. ,,Zodra we de drone aanzetten nemen we alles op. Die opnames slaan we ook op zodat de klant ze altijd weer kan terugzien. Dat geldt ook voor het rapport dat we uitdraaien en archiveren.’’

Geld besparen
,,De tankvaart laat geld liggen, bijvoorbeeld tijdens de vijfjaarlijkse keuring. Zo’n keuring is voor tankvaartondernemers altijd lastig. Je bent een paar dagen uit de vaart en tijd is geld. Bij ons is het een kwestie van uren. Met Drone 1 kunnen we scheurtjes ontdekken in een vroeg stadium, constateren of de coating nog goed is, de roestvorming beoordelen en zien of de tank droog is. Met Drone 2 gaan we er nog dieper op in en kunnen de hele situatie goed in kaart brengen. Onze ervaring leert dat de conclusie regelmatig is dat er niet hoeft te worden schoongemaakt en dat is je winst. Schoonmaken kost geld en tijd en doordat het vuile water niet hoeft te worden ingeleverd, is het ook nog eens goed voor het milieu. Een belangrijk aspect is dat er geen mensen in besloten ruimtes hoeven te komen. Veel veiliger, want helaas gebeuren er jaarlijks nog steeds ongelukken in de binnenvaart op dit gebied.’’

Unibarge is zelfs overgegaan tot een jaarlijkse keuring om het verloop van de staat van de tanks bij te houden. Door de resultaten kan het bedrijf rekening houden met de toekomstige onderhoudskosten. Ook de verzekeringswereld heeft Rotterdam Robotics ontdekt. ,,Zeker bij het wisselen van een verzekering wil de verzekeraar graag de staat van de tanks en de onderkant van de dekken zien’’, benadrukt Sijbrands.
De naam Rotterdam Robotics en de vestigingsplaats Ridderkerk, onder de rook van deze havenstad, doen vermoeden dat alles op Rotterdam is gericht. Het tegendeel is waar volgens Sijbrands: ,,Daar is het weliswaar allemaal begonnen, maar inmiddels hebben we certificaten behaald waardoor we in heel Europa kunnen en mogen vliegen.’’

rotterdam-robotics.com