Een beschepte as op de balanceerbank bij TurboNLD in Spijkenisse.

Als je al sinds 1981 gespecialiseerd bent in turbotechniek, dan heb je recht van spreken. En dat doet general manager Eric Erkens van TurboNLD in Spijkenisse dan ook. Zijn bedrijf legt zich toe op reparatie van en onderhoud aan turbochargers en de verkoop van onderdelen. De vaak genoemde korte lijnen zijn bij dit bedrijf wel heel letterlijk: als je belt krijg je Eric aan de lijn.

Door: Leo van Teeffelen

Vanuit zijn ervaring heeft hij gezien hoe de turbotechniek zich in vier decennia heeft ontwikkeld. ,,De oudere generatie heeft kogellagers. Hier moeten de kogellagers gewisseld worden na een x-aantal draaiuren. Hoeveel uren is afhankelijk van de inzet, want hoe minder belasting, hoe meer vervuiling er ontstaat. Vandaar dat de turbo’s in de zeevaart meer draaiuren aankunnen, omdat die vaak vol belast worden. De nieuwe generatie draait op glijlagers. Een hele andere techniek, hier gaat het om speling meten en beoordelen of die binnen de tolerantie blijft. Vandaar de balanceerbank van Schenck; bij elke ingreep is het van belang dat er altijd gebalanceerd wordt. Hoe nauwkeuriger dat gebeurt, hoe beter. Dat heeft een groot positief effect op de levensduur.’’
,,Maar er is een groter verschil. De oude turbo’s zorgden voor 40 procent oplading van het motorvermogen, bij de nieuwe generatie motoren bedraagt dat percentage 75. Dat laat zien dat het aandeel van turbotechniek in het motorvermogen alleen maar groter is geworden.’’ Het komt erop neer dat een motor met een kapotte turbo nog maar een fractie van zijn vermogen kan leveren. TurboNLD is erop gericht om die problemen te voorkomen of ze zo snel mogelijk op te lossen. Voornamelijk voor de scheepvaart, maar ook voor power plants en soms voor locomotieven.

Oppakken in de praktijk
,,Er bestaat geen gerichte turbo-opleiding’’, zegt Eric Erkens. Zelf heeft hij na zijn LTS-dieseldiploma en zijn VD diploma van de Zeevaartschool als scheepswerktuigkundige voor de grote handelsvaart het onderwerp maar bar weinig voorbij zien komen. ,,Wil je je echt alle ins en outs van de turbotechniek eigen maken, dan kan je dat alleen oppakken in de praktijk en dat duurt zo’n vier tot vijf jaar.’’

24/7
,,De insteek van ons bedrijf is om de kosten voor de klant zo laag mogelijk te houden. Daarom zijn we gespecialiseerd in onderhoud en reparatie. Eens houdt het op en ben je aan vernieuwing toe. Kunnen we ook voor zorgen. Maar zolang het verantwoord is, doen we er alles aan om dat moment uit te stellen. Afhankelijk van het merk – we doen alle merken – vereist dat kennis en ervaring en die hebben we gelukkig in huis. Onze buitendienstmedewerkers hebben stuk voor stuk ruime ervaring en weten hoe ze problemen snel kunnen oplossen.’’

Het betekent niet dat Eric Erkens alleen achter zijn bureau zit, want in noodgevallen gaat hij zelf op stap. De 24/7 service is hier geen wassen neus. TurboNLD kent een vaste klantenkring die groeit door mond-tot-mondreclame. Dat geldt nationaal en internationaal. Erkens heeft in al die tijd een netwerk opgebouwd van partners, waardoor hij wereldwijd kan bepalen welke bedrijf volgens de maatstaven van TurboNLD problemen kan oplossen zonder de klant op te zadelen met hoge kosten van monteurs die vanuit Spijkenisse de wereld overvliegen.

,,Behalve een goede relatie met onze klanten vinden we een goede relatie met onze leveranciers even belangrijk. Alleen zo kunnen we onze snelle service tegen betaalbare kosten blijven leveren aan onze klanten.’’ Voor beide partijen geldt volgens Erkens hetzelfde: ,,Behandel iedereen zoals je zelf wilt worden behandeld.’’

www.turbonld.com