Het Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt (BDB) heeft zijn zorgen uitgesproken over het voorgenomen afbouwen van kolengestookte elektriciteitsopwekking in Duitsland. Hoewel het plan op zich buiten discussie staat, vindt de BDB dat er meer aandacht moet zijn voor de gevolgen voor de scheepvaart en havens.

Vanaf 2022 wordt het werk voor kolencentrales teruggebracht, eerst naar acht GW in 2030 en daarna naar nul in 2038. Maar steenkool is een van de belangrijkste goederengroepen voor de binnenvaart. In totaal wordt ongeveer 35 miljoen ton steenkool over Duitse rivieren en kanalen vervoerd.
Met name de energiecentrales in het Ruhrgebied hebben hun bevoorradingslogistiek bijna volledig aangepast aan de waterweg. Op het Wesel-Datteln-kanaal, het Datteln-Hamm-kanaal en het Dortmund-Ems-kanaal wordt jaarlijks meer dan vijf miljoen ton steenkool vervoerd. Binnenvaart en steenkoolterminals in binnenhavens zijn daarom systeempartners van de energiesector.
BDB-president Martin Staats: ,,Hiermee zal een transport- en logistieke markt verdwijnen, met alle economische gevolgen voor de bedrijven en hun werknemers. De periode tussen 2022 tot 2038 zal kort blijken om nieuwe markten en alternatieve transportgoederen te vinden.’’