COLUMN

René Overveld

heeft ruime ervaring op diverse soorten tankschepen met een groot vaargebied. Hij is gepensioneerd safety manager bij een grote tankvaartbevrachter met een eigen vloot en heeft veel ervaring als voorzitter in diverse internationale en nationale werkgroepen en commissies. Zo was hij jarenlang voorzitter van de Internationale commissie Environment and Safety van het Inland Waterway Transportplatform (IWT).

Vragen

Je kunt het best een uitdaging noemen om in december een column te schrijven die pas in januari verschijnt. Zeker als je met die column actueel wilt overkomen. Ik doel dan op het feit dat ik, op het moment van schrijven, heel erg benieuwd ben naar wat we uiteindelijk voor regering krijgen.
Als het allemaal volgens plan verloopt, dan heeft de aangestelde verkenner zijn werk gedaan en is er inmiddels een informateur aan het werk om een regering te smeden. Een regering die geen tijd te verliezen heeft en daarom snel en flink aan de bak moet.

Naast de al breed bekende problematiek die we tijdens de verkiezingsstrijd veel gehoord hebben mag ik toch verwachten dat er ook veel aandacht zal gaan naar onze bedrijfstak, de binnenscheepvaart. Krijgt het noodzakelijke onderhoud aan de vaarwegen en kunstwerken de nodige aandacht? En lukt het om de personeelsproblematiek bij het bemannen van sluizen en bruggen op te lossen?
Krijgt onze nationale visserij nu ook de volle en serieuze aandacht die hij verdient of gaan we door met het slopen van deze bedrijfstak? Plempen we de Noordzee nog voller met windmolens zodat er bijna helemaal geen visgebied overblijft? Of durven we nu eens een flinke vuist in Brussel te maken?
Wat zal er voor de binnenvaart gebeuren met de accijns op dieselolie? Komt die er nu wel of niet? Kan de Akte van Mannheim hier nog een beschermende rol in spelen?

Op 1 juli treedt eindelijk voor de tankvaart het langverwachte ontgasverbod voor een aantal benzeen houdende producten in werking. Maar beschikken we tegen die tijd dan wel over voldoende ontgasinstallaties? Of zijn de verladers er dan toch meer toe overgegaan om meer dedicated te gaan varen zodat ontgassen dus bijna niet meer nodig is? Hoe snel zal er een volgend ontgasverbod volgen? De tankvaart vervoert tenslotte nog honderden andere verschillende gevaarlijke stoffen.

Gaat Nederland hier het CDNI-verdrag in volgen of gaan we hier voor de muziek uitlopen wat in dit geval zeer zeker gewenst is? De binnentankvaart is het ontgassen beu!
Kortom er zijn nog veel vragen aan het begin van dit nieuwe jaar.
Ik ben, vermoedelijk net als u, erg benieuwd naar hoe het allemaal zal uitpakken. In ieder geval wens ik u allemaal een gezond, gelukkig en een heel voorspoedig 2024 toe!