COLUMN

René Overveld

René heeft ruime ervaring op diverse soorten tankschepen met een breed vaargebied. Hij was fleetmanager en later safety manager bij een grote tankvaartbevrachter met een eigen vloot. Daarnaast vertegenwoordigt hij het internationaal varend bedrijfsleven als voorzitter van de commissie Environment and Safety van het Inland Waterway Transportplatform (IWT) en is hij onder andere voorzitter van het Platform Zero Incidents.

Simulatoren

We staan weer aan de wieg van het nieuwe jaar. Iedereen heeft ongetwijfeld weer zijn of haar goede voornemens gemaakt en is zeker van plan om deze in het jaar 2023 ook daadwerkelijk uit te voeren. Ik heb er zelf natuurlijk ook een paar, maar de eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen dat ik nu al weet dat er een aantal niet van uit zullen komen. Je moet het ook echt allemaal zelf willen en doen natuurlijk.

In ieder geval wens ik jullie hiervandaan allemaal een heel voorspoedig en veilig nieuwjaar toe in deze toch wel heel onzekere tijd. Een veilig nieuwjaar, ook in ons vakgebied, daar moeten we met elkaar voor zorgen. Veiligheid gaat immers iedereen aan. Ieder ongeval is er één te veel.

Ik ben erg blij dat we op nautisch gebied een flinke stap gemaakt hebben. Voor de studenten in het maritieme onderwijs is er onlangs een hypermodern opleidingschip, de Ab Initio, in de vaart gekomen. Helemaal klaar voor de huidige tijd en met de mogelijkheid om met groene waterstof te gaan varen voor een duurzaam transport in de binnenvaart.
Daarnaast beschikken we in het nautisch-opleidingenland inmiddels over een twintigtal simulatoren die speciaal voor de binnenvaart zijn ontwikkeld. De scholen in Rotterdam, IJmuiden, Urk en Harlingen beschikken over deze simulatoren. Hieronder zijn full-mission simulatoren en simulatoren voor het varen op radar. We lopen hiermee in Nederland ver voorop.

Begin 2023 zal ook het vak navigatie op de full-mission simulatoren geëxamineerd gaan worden. Hiermee nemen we na een heel lange tijd afscheid van het examineren met behulp van de mondelinge bevraging met behulp van de papieren kaarten en de houten bootjes, wat overigens prima ging. Maar nu kan de student zelf laten zien of hij het varen en manoeuvreren onder de knie heeft. En of hij in staat is alle apparatuur naar behoren te gebruiken. Het anticiperend varen en rekening houden met de omstandigheden kan hier eveneens goed getoetst worden. Want anticiperend varen, rekening houden met de omstandigheden, kan nu eenmaal veel schade en ellende voorkomen.