Er mag eindelijk rechtstreeks gevaren worden met een zeewaardig binnenschip van Zeebrugge naar een Nederlandse haven. De regeringen van Nederland en België hebben daarvoor een akkoord ondertekend. Dat moet de afvoer van containers vanuit Zeebrugge via een binnenschip vergemakkelijken.

Matthias Vanheerentals

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, Belgisch minister van Noordzee Vincent Van Quickenborne en Nederlands minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers ondertekenden gezamenlijk een intentieverklaring rond deze zogenaamde estuaire vaart. Estuaire vaart duidt op het varen met versterkte binnenvaartschepen over de Noordzee, langs de Belgische kust, op de route tussen de havens van Oostende en Zeebrugge en de monding van de Westerschelde in Nederland.

De intentieverklaring en de daaropvolgende juridische afspraak (verdrag of Benelux-beschikking) zullen zowel de haven van Zeebrugge als de sector een boost geven, verwachten de ondertekenaars. Schepen krijgen hiermee namelijk een groter afzetgebied, langere vaartrajecten en meer lading. Het bilateraal akkoord zal een grote economische impact hebben op de ontsluiting van de haven van Zeebrugge voor het binnenvaartnetwerk.

,,Dit is een bilateraal akkoord tussen België en Nederland om die versterkte binnenvaartschepen ook toegang te geven tot niet-Vlaamse zeehavens op het binnenvaartnetwerk én op de Westerschelde – iets wat juridisch gezien vandaag nog niet mag’’, aldus minister Peeters. ,,Ook North Sea Port wordt door het toevoegen van de haven van Vlissingen op het traject beter bereikbaar voor deze schepen. Daarnaast biedt dit natuurlijk ook kansen om een verdere modal shift richting de binnenvaart te realiseren. Ik ben de Nederlandse collega’s erg dankbaar voor de goede samenwerking in de oplossing van dit historisch probleem.’’

Ook de Belgische minister van Noordzee Vincent Van Quickenborne is enthousiast. ,,Na jaren onderhandelen hebben we met de Vlaamse en Nederlandse collega’s een oplossing uitgewerkt om de estuaire vaart tussen België en Nederland mogelijk te maken. Deze overeenkomst ligt in lijn met internationale en Europese verplichtingen en waarborgt ook een voldoende veiligheidsniveau.’’

Na deze intentieverklaring moeten de eigenlijke juridische afspraken uitgewerkt worden. Dat kan via een verdrag of een Benelux-beschikking. Bedoeling is om een ontwerp klaar te hebben tegen 31 januari 2023.