Dolf Cornet: ,,Ook wij hebben ons aangepast in het coronatijdperk. We hebben scheepsbezichtigingen per mobiele telefoon gedaan.’’

Het kantoor van Ship Vision BV, in het hart van Werkendam gelegen aan de Merwestraat, heeft alles weg van een luxe stuurhuis van een binnenvaartschip. De kleur van cortenstaal bedekt de bureaus. De vloer en plafond zijn zwart. ‘Deze sfeer zie ik graag terug in een stuurhuis. Daar voelen Jan en ik ons helemaal in thuis.’ Jan Ruijtenberg is bij Ship Vision de kompaan van Dolf Cornet.

Wout Pluijmert

Ship Vision houdt zich al jaren bezig met de aan- en verkoop van schepen, pontons en overig drijvend materieel. Als EMCI-gecertificeerd scheepsmakelaars bemiddelen Cornet en Ruijtenberg niet alleen bij aan- en verkoop van bestaande schepen, ook voor nieuwbouw van binnenvaart- en zeeschepen voorzien zij klanten van de juiste adviezen.

Dolf Cornet doet zijn verhaal en is nauwelijks te stoppen. ,,Ik houd van het een-op-een contact met een opdrachtgever. Dat is vrijwel onmisbaar in mijn werk. Toch heb ik mij in dit coronatijdperk moeten aanpassen. In de afgelopen periode hebben wij scheepsbezichtigingen per mobiele telefoon gedaan. Ik voel mij gelukkig in deze sector. De binnenvaart is mijn passie, hobby en boterham tegelijk. Het voelt niet als werk, maar wij moeten uiteraard wel steeds door.’’

Leven aan boord
Het project om jongeren bij de binnenvaart te betrekken, dat onlangs in Zwijndrecht is opgestart, ondersteunt Ship Vision graag. Van de jeugd moet de binnenvaart het in de toekomst tenslotte wel hebben. De ogen van Dolf Cornet beginnen nu echt te stralen. ,,Het leven aan boord is zo mooi. De salarissen zijn goed. Het onbekende weerhoudt jongeren er mogelijk van voor een vak in de binnenvaart te kiezen. Ik heb zelf jarenlang een eigen schip gehad.

Wij draaiden 51 weken achtereen en pakten dan een weekje wintersport. Maar ik ken ook het 14/14 leven, veertien dagen aan boord werken en veertien dagen vrij. Zou men zich realiseren dat je dan een halfjaar vrij bent? Ik kon dingen met mijn kinderen doen waar anderen geen mogelijkheid voor hadden.’’

Dromen
Dolf Cornet pakte in de periode dat hij meer vrije tijd had diverse studies op, zoals een studie basisrecht. Hij verdiepte zich in het vak van mediation, dook in het scheepsmanagement en behaalde het certificaat veiligheidsadviseur ADN & ADN-Chemie. Hij verruilde vanwege fysieke problemen het stuurhuis voor een kantoor, de telefoon en de laptop. Toch kan Cornet het niet laten. Onlangs pakte hij als invaller nog een vracht van Keulen naar Mannheim op. ,,Even was daar weer de rust van het varen op een heerlijk schip. Een heel ander ritme dan wanneer ik voor Ship Vision aan de gang ben. Veertig tot vijftig telefoongesprekken op een dag is normaal. Elk gesprek vraagt om actie en regelmatig een bevestiging.’’
Het vak van scheepsmakelaar geeft Dolf Cornet een intense voldoening. ,,Ik probeer dromen van mensen die een schip trachten te verwerven, waar te maken. Ik maak gebruik van ons netwerk zoals scheepsbouwers, financiers en crowdfunders, die in mooie initiatieven geloven.’’ Cornet verwacht veel van de ontwikkeling van de Franse binnenvaart. ,,Daarom duik ik binnenkort onder bij de nonnen in Vught om mijn kennis van de Franse taal op te halen. In Frankrijk ligt immers een grote markt voor onze scheepsmakelaardij.’’