COLUMN

René Overveld

René heeft ruime ervaring op diverse soorten tankschepen met een breed vaargebied. Hij was fleetmanager en later safety manager bij een grote tankvaartbevrachter met een eigen vloot. Daarnaast vertegenwoordigt hij het internationaal varend bedrijfsleven als voorzitter van de commissie Environment and Safety van het Inland Waterway Transportplatform (IWT) en is hij onder andere voorzitter van het Platform Zero Incidents.

PERSONEELSPROBLEMEN

Waar halen we in vredesnaam goed en gekwalificeerd personeel vandaan? Dit is zeker niet iets wat alleen bij de binnenvaart speelt. Op allerlei fronten komen we dit tegen. Of je nu op een terras zit, een verbouwing aan je huis wilt laten doen, de zorg, het onderwijs, defensie; in iedere bedrijfstak lopen we tegen personeelstekorten aan. Het tekort aan vakmensen wordt alleen maar nijpender. Het is zelfs zo nijpend dat bemanningsleden bij elkaar weggekocht worden. De binnenvaartkranten staan vol met personeelsadvertenties. Iedere week zie je dezelfde advertenties passeren.

Je ziet ook dat men concessies gaat doen. Ik zag een vacature waarin een kapitein gevraagd werd met de benodigde papieren zoals Rijn- en Radar patent, ADN is een plus maar niet verplicht en tot slot nog de toevoeging ‘Ervaring is een pluspunt maar geen vereiste’. Ik ga er maar vanuit dat dit een slip of the pen was.

Het tekort aan bemanningen is niet iets van de laatste tijd. Ook in vroegere jaren was het soms lastig om aan gekwalificeerd personeel te komen. Maar de druk die er nu op de markt ligt is enorm. We vissen allemaal in dezelfde vijver van met name mbo-leerlingen. De leerlingaantallen die jaarlijks uit het binnenvaartonderwijs worden afgeleverd zijn bij lange na niet genoeg om de behoefte en het verloop op te vangen.

We zullen echt creatiever moeten worden om ons benodigde marktaandeel in de personeelsmarkt op te eisen. Alleen maar advertenties plaatsen gaat niet helpen en ook het overbieden met salarissen houdt een keer op. Vroeger had je bij rederijen zogenaamde bedrijfsscholen. Hier werden leerlingen in dienst genomen en gingen ze werkend leren. Hierdoor waren ze ook vaak blijvend aan het bedrijf verbonden. De BBL opleiding die er nu aangeboden wordt is daarmee eigenlijk te vergelijken. Alleen staan de werkgevers hier nog te ver vandaan. Je zou hier als werkgevers meer de handen ineen moeten slaan, om samen met de scholen bijvoorbeeld een soort van poules te vormen waarbij aan de leerlingen ook een goed perspectief geboden kan worden. Je kunt dan samen over de grenzen kijken. In onze buurlanden zijn goede scheepvaartscholen. Buitenlandse werknemers zijn al jarenlang op de binnenvaart werkzaam. Ik denk dat nog meer samenwerking tussen scholen en werkgevers een oplossing zou kunnen zijn. Daarnaast moet er natuurlijk in het basisonderwijs, YouTube-kanalen, Instagram, et cetera gewerkt worden om jongeren nog meer te interesseren voor een baan in de binnenvaart.