COLUMN

Marco van Beek

Marco van Beek is als Sectormanager Binnenvaart verantwoordelijk voor de binnenvaartportefeuille van Rabobank. Veel aandacht gaat daarbij uit naar de impact van de energietransitie en verduurzaming op de sector.

Groen is Poen

In mijn vorige column gaf ik aan dat het realiseren van voornemens uit de Green Deal Binnenvaart moeizaam loopt met als kenmerk ‘iedereen wil het, maar iedereen wil het anders’. Dit keer heb ik een positiever geluid, omdat de voorgenomen subsidieregeling voor de binnenvaart inmiddels ‘live’ is. Het duurde even, maar dan heb je ook wat, moet je maar denken.

Bijna 12 miljoen euro die beschikbaar is voor de aanschaf van schone motoren waarmee ongeveer zestig schepen op weg naar meer duurzaamheid geholpen worden. Verder 65 miljoen die beschikbaar is voor de aanschaf van katalysatoren waarmee ongeveer vierhonderd schepen geholpen kunnen worden de luchtkwaliteit te verbeteren. Beschikbaar in tranches per jaar en op basis van ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’.

Natuurlijk is dit onvoldoende om de gehele vloot aan te pakken, maar ik hoop toch echt dat deze subsidies terecht komen bij schepen die veel draaiuren maken. Op die manier is het rendement van de subsidie het hoogst voor onze sector en maatschappij.

En wist u dat schepen die investeren in een schone motor en/of luchtkwaliteit bij mijn bank in veel gevallen worden beloond met een korting op de rente? Dat scheelt dan weer in uw exploitatie. Zo ziet u maar weer: groen is poen.

Persoonlijk ben ik daarom blij met de subsidieregeling die een impuls(je) geeft aan de noodzakelijke verduurzaming van de sector.

Ik wens u goede zaken toe!