De Coevordersluis met ophaalbrug.

Het ziet ernaar uit dat de tweede grote klus in het Coevorden-Vechtkanaal in Overijssel minder hinder oplevert voor het scheepvaartverkeer dan soortgelijk werk eerder deze winter veroorzaakte. Fijn natuurlijk, maar toch geeft dat schippers een gemengd gevoel. ‘Als je maar flink stampij maakt, kan het kennelijk opeens wel goed worden geregeld.’

Claudia Langendoen

Knokken om voor vol te worden aangezien; schippers liepen er naar eigen zeggen recent tegenaan bij Coevorden. Ze trokken fel van leer toen ze begin dit jaar ontdekten dat de provincie Overijssel na maandenlange werkzaamheden aan sluis en brug De Haandrik nóg een flinke klus te klaren heeft: deze hele maand maart en de eerste twee weken van april wordt ook gewerkt aan de Coevordersluis en Coevorderbrug. Die liggen een stukje verderop in hetzelfde kanaal.
Het betekent opnieuw flinke stremmingen voor de scheepvaart, terwijl die al zo te lijden had onder de eerste klus die in november, december en januari de doorvaart volledig stillegde.
,,Hoe kun je een verbinding waarvan de scheepvaart zo afhankelijk is bijna een half jaar dichtgooien?’’, verweten binnenvaartschippers de beleidsmakers. Ze reageerden verbijsterd en zijn nog steeds met stomheid geslagen over de gebeurtenissen. Vooral omdat ze, zo geven zij aan, over het tweede deel van de werkzaamheden in eerste instantie totaal niet bleken te zijn geïnformeerd.
En wat steekt: nu zijn er opeens wél maatregelen genomen om de scheepvaart op gezette tijden de sluis te laten passeren. De Coevordersluis wordt, na weliswaar eerst nog twee weken te zijn gestremd, vanaf 15 maart zes keer handmatig bediend.
Fijn natuurlijk, maar voor schipper Piet Kuipers, een van de schippers die in januari op de achterste benen stond, zegt die handreiking aan de scheepvaart tegelijkertijd genoeg. ,,Het is een teken dat je als sector niet voor vol wordt aangezien’’, meent hij. ,,Als je maar flink stampij maakt, kan het kennelijk opeens wel goed worden geregeld. Ik heb zelfs gedreigd mijn rechtsbijstandsverzekering in te schakelen,’’ zegt Kuipers die tijdens de eerste klus zijn schip maar heeft aangemeerd in het kanaal en wekenlang stil heeft gelegen.
Ook de provinciale PVV en het CDA trokken aan de bel en vroegen de verantwoordelijk gedeputeerde om opheldering over, zoals de PVV het verwoordde: de ‘slechte informatievoorziening zeer onwenselijke situatie, waarbij door een beroerde planning van de provincie Overijssel binnenvaartschippers bijna een half jaar voor Pampus liggen’.
Of al deze stampij inderdaad meer mogelijk maakt bij de tweede klus? Schipper Kuipers twijfelt daar niet aan. ,,Het lijkt er inderdaad op’’, zegt ook schipper Jone Bosma die net als Kuipers in januari fel van leer trok.

Recreatievaart

Toch ligt de situatie genuanceerder, reageert communicatiemedewerker Rick Makkinga namens de aannemer die de klus aan de sluizen en bruggen klaart. ,,Het werk aan de Coevordersluis en Coevorderbrug laat tussentijdse bediening beter toe. Het werk aan sluis en brug De Haandrik was technisch groter. En er waren meer overwegingen om sluis en brug De Haandrik wekenlang uit de roulatie te halen. ,,Wat ook meespeelt, is dat per 1 april het recreatievaartseizoen van start gaat en dat er in de wintermaanden minder beroepsvaart door het kanaal gaat. Kunstmestvervoer bijvoorbeeld komt vooral in het voorjaar op gang. De feestdagen zaten er ook tussen, dan ligt de scheepvaart ook deels stil.’’
Tijdens het werk aan de Coevordersluis en Coevorderbrug wordt de bruginstallatie vernieuwd en worden kabels en leidingen vervangen. Die klus is in april zo ver gevorderd dat het scheepvaartverkeer zelfs om de dag kan passeren. ,,We bedienen dan met een handslinger’’, verduidelijkt Makkinga.
De volledige klus is naar verwachting 13 april geklaard. Dat is voor schippers Kuipers en Bosma te overzien. Zij zijn blij dat ze nu wel op gezette tijden in en uit kunnen varen en hebben zich bij de situatie neergelegd. ,,We hebben geen andere keuze’’, zegt Bosma. ,,En het werk aan zulke bruggen en sluizen moet natuurlijk wel een keer worden gedaan’’, beseffen beide schippers. Kuipers: ,,Dat is op zich natuurlijk niet erg. Maar als tijdens het eerste karwei opeens blijkt dat het kanaal een maand later weer voor weken dichtgaat, wordt het wel een beetje te gek. Ja, dán trekken wij dus aan de bel.’’