COLUMN

Raymon Berkhout

Raymon Berkhout is in meerdere functies al ruim elf jaar werkzaam in de binnenvaart. Hij is thuis in techniek, bemanning, veiligheid, operaties en management van schip en vloot. Hij is het lang niet altijd eens met hoe zaken geregeld zijn of gebeuren in de binnenvaart en is met die kritische blik sinds april 2018 de trotse columnist in de Martitiem Courant

Personeel

Door het toenemende probleem van personeel lijkt het wel of de uitzendbureaus en de ‘crewing agencies’ als paddenstoelen uit de grond schieten. Iedereen met bepaalde kennis en de contacten lijkt in deze markt te willen stappen. Op zich meer dan logisch. Als je de juiste

kanalen kunt aanboren en personeel kunt leveren daar waar nodig, dan doe je het goed.
Echter, vraag ik me af of die trend wel goed is. Als je personeel voor korte of langere termijn inhuurt, ga je er wel van uit dat ze het juiste niveau hebben voor de functie waarvoor ze ‘verhuurd’ worden. Oftewel, dat ze die taken juist uit kunnen voeren.

Ik zet er dan ook mijn vraagtekens bij dat dit allemaal op een juiste manier gebeurt. Hoe worden deze mensen getraind en opgeleid? Hoe kunnen we ons ervan verzekeren dat dit personeel beschikt over de juiste kwaliteiten en ervaring? Daarnaast is het belangrijk om te weten dat er geen ‘filantropische‘ oplossingen worden verzonnen die nadelig zijn voor de uitzendkracht. Ik zou dan ook willen pleiten voor een bepaald keurmerk om te waarborgen dat het uitgezonden personeel aan de eisen voldoet die gesteld worden. Aangezien we al tientallen keurmerken hebben, kan dit er toch ook wel bij?