COLUMN

René Overveld

heeft ruime ervaring op diverse soorten tankschepen met een groot vaargebied. Hij is gepensioneerd safety manager bij een grote tankvaartbevrachter met een eigen vloot en heeft veel ervaring als voorzitter in diverse internationale en nationale werkgroepen en commissies. Zo was hij jarenlang voorzitter van de Internationale commissie Environment and Safety van het Inland Waterway Transportplatform (IWT).

NU BREEKT MIJN KLOMP!

De kogel is door de kerk. Nadat ruim twintig jaar geleden de eerste aanzet werd gegeven voor een verbod op varend ontgassen is nu dan toch eindelijk het besluit genomen. Het laatste land, Zwitserland, dat het besluit nog moest ratificeren heeft dit in april gedaan en de akte van ratificatie is in Straatsburg bij de CCR neergelegd. In de zes CDNI-landen zal dus per 1 oktober een ontgassingsverbod gaan gelden voor benzeen en benzeenhoudende producten genoemd in tabel 1 van het CDNI-verdrag.

Onder druk van de binnentankvaart en de publieke opinie voert Nederland dit ontgassingsverbod al per 1 juli in, snel daarop gevolgd door een verbod voor de stoffen genoemd in tabel 2. Het is een goede zaak dat Nederland hierin vooroploopt.

Verleden maand is er een vergadering geweest van de CDNI-werkgroep waarin het besluit bekrachtigd zou worden. We waren allemaal van mening dat in deze vergadering ook invoering van het verbod op ontgassen van de stoffen genoemd in tabel 2 gelijk meegenomen zou worden. Wie kon daar nu toch op tegen zijn?

Groot was dan ook de verbazing toen bleek dat er juist door de overkoepelende binnentankvaartorganisaties van het IWT-platform een brief in Straatsburg was neergelegd waarin men aangaf dat versnelde invoering van tabel 2 niet kon plaatsvinden omdat hierover geen unanimiteit in de binnentankvaart was.

Wat was het geval: de Duitse binnentankvaart vond het ontgasverbod voor fase 2 te snel gaan omdat er niet genoeg ontgassingsinstallaties zouden zijn. Dat dank je de koekoek. daarom moet er ook druk op de ketel blijven staan, anders zijn er volgend jaar nog niet genoeg installaties. Inmiddels zijn er genoeg installaties die een vergunningaanvraag tot opereren hebben ingediend.

Het bijzondere hieraan vind ik dat in alle vergaderingen van de commissies gevaarlijke stoffen, waarin het verbod op ontgassen op de agenda stond, men het er altijd unaniem over eens was dat het verbod liever gisteren ingevoerd moest worden dan vandaag. Ook de Duitse tankvaartoperators deelden die mening. Hoe kan het dan nu zo zijn dat om vijf voor twaalf de Duitse binnentankvaart op de rem trapt? Waar is deze afstemming nu zo verkeerd gegaan?

We gaan als internationale binnentankvaartorganisaties wel vreselijk af op deze manier. Hopelijk kan er snel nog iets gerepareerd worden. Want zo is het een ontgasverbod met een vreemd luchtje.