Een belangrijke mijlpaal voor de Nieuwe Sluis bij Terneuzen, die volgens plan dit jaar gereed moet zijn: er zijn twee bruggen en vier deuren naar hun definitieve plek in de sluis gebracht. De imposante sluisdeuren zijn liggend op een ponton via het Kanaal Gent-Terneuzen vervoerd.

Ellen Lengkeek

Als alles volgens plan verloopt is de bouw van de nieuwe sluis dit jaar klaar. Terneuzen is dan net zo groot als de sluizen in het Panamakanaal, namelijk 427 meter lang, 55 meter breed en 16,44 meter diep. De sluis is daarmee toegankelijk voor zeeschepen tot 366 meter lang, 49 meter breed en 15 meter diepgang.
Een van de hoogtepunten van de operatie, die afhankelijk van de weersomstandigheden tot 8 februari duurt, is het recente kantelen van de sluisdeuren. De deuren, 26 meter hoog, 62 meter breed, 9 meter diep en 2000 ton zwaar, zijn inmiddels één voor één in liggende stand op een ponton, met behulp van een duw- en sleepboot, naar de landtong zuid vervoerd vanaf de Autrichehaven in Westdorpe. ,,Daar kantelen we de deur met behulp van een hijsbok in verticale stand. Daarna hervatten we het transport, varen de deur in de deurkas van de Nieuwe Sluis en installeren de deur’’, aldus een woordvoerder.
,,Ook de bruggen, elk 86 meter lang, 17 meter breed, 15 meter hoog en 1540 ton zwaar, zijn met een ponton vanaf de opslaglocatie in de Autrichehaven naar de Nieuwe Sluis vervoerd. Voordat de brug geïnstalleerd kan worden, brengen we hem op de juiste hoogte en draaien we hem in de goede stand.’’
De invaaroperatie startte met een van de bruggen, die is geïnstalleerd aan de zijde van het buitenhoofd. Een paar dagen later was de eerste sluisdeur aan de beurt, bestemd voor een deurkas in het buitenhoofd waarna de tweede sluisdeur is gekanteld en ingevaren. Als laatste is de brug voor het binnenhoofd aan de beurt. De hele klus startte eind januari en moet in de tweede week van februari gereed zijn.

Economie
De Nieuwe Sluis moet gaan zorgen voor een betere toegang en vlottere doorstroming vanaf de Westerschelde naar het Kanaal van Gent naar Terneuzen en verder. Er wordt sinds 2017 aan gebouwd. Het complex is belangrijk voor nieuwe economische activiteiten in zowel de Zeeuws-Vlaamse als de Vlaamse regio. Het betekent ook meer banen.
Doordat de sluizen groter zijn, worden ook de wachttijden voor binnenvaart verkleind, waardoor meer transport mogelijk is. Naast de sluis wordt ook een nieuw bediengebouw gerealiseerd, wordt de Schependijk opnieuw ingericht en midden op het complex wordt het oorlogsmonument, een zuil van graniet met bronzen beeld dat voor de bouw is weggehaald, teruggeplaatst.

Enorme baggerklus
Voor de aanleg van de Nieuwe Sluis inclusief de kades en afwerking is 333.000 kuub beton nodig, 32.000 ton aan betonstaal, 60.000 ton staal voor de buispalen, damwanden, deuren en bruggen en wordt er 9,5 miljoen kuub grond gebaggerd.
De Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie is opdrachtgever en aannemerscombinatie Sassevaart bouwt de Nieuwe Sluis.