De 90 schepen…
van de Rijksrederij zijn toe aan vervanging en voor die klus moeten Nederlandse bedrijven worden aangetrokken. De NMT, de branchevereniging voor scheepsbouwers, maritieme leveranciers en dienstverleners, heeft een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer om de politiek te informeren over het belang om Nederlandse bedrijven te betrekken bij de vervanging van deze schepen in de komende jaren. Dat is nodig stelt NMT ‘omdat de enorme Chinese binnenlandse staatsteun de Europese maritieme markt volledig heeft verstoord’.

———

102.000 banen
Met 73,6 miljoen ton goederenoverslag via zeevaart (+7%) en 64,5 miljoen ton via binnenvaart (+7%) in 2022 kenden de bedrijven in North Sea Port het beste jaar. De overslag van droge bulk blijft toenemen. De Verenigde Staten zijn de belangrijkste handelspartners geworden, dat is niet langer Rusland. North Sea Port bestaat als Nederlands-Vlaamse fusiehaven nu vijf jaar. Vooruitgang boeken en over de grens heen in het havengebied resultaten realiseren, was de ambitie om uit te groeien tot een Europese tophaven. Het leverde tot nu toe 102.000 banen op. En driemaal meer gronduitgiftes voor investeringen dan verwacht.


(foto North Sea Port)

———

Nu wel goed
De proefontploffingen bij de Middensluis in Terneuzen zijn goed verlopen. Dat is met grotere zorgvuldigheid gebeurd nadat een eerste ontploffing, vorig jaar, een enorme dreun veroorzaakte waardoor huizen in de omgeving schade opliepen. Toen werd te veel springstof gebruikt en werde
De eerste drie proefontploffingen bij de Middensluis zijn zonder grote problemen verlopen. Alleen de laatste was merkbaar in de omgeving, waardoor twee omwonenden een klacht indienden. De resultaten van de proefploffen worden gebruikt om later dit jaar de oostelijke kolkwand op een veilige manier op te blazen. Om de invaart van de Nieuwe Sluis mogelijk te maken, moet de oude Middensluis plaatsmaken.

———

Generatorverbod
Omdat er inmiddels in de hele Amsterdamse haven slimme walstroomkasten staan, geldt er een generatorverbod bij de binnenvaartwachtplaatsen in de Houthaven, de Nieuwe Houthaven en de Minervahaven. Als het generatorverbod van kracht is, staat dit aangegeven op de borden. De ‘slimme’ kasten kunnen bij storing op afstand worden gereset.


(foto Port of Amsterdam)

———

Te veel zout
Via Zeesluis IJmuiden stroomt per schutting meer zout in het Noordzeekanaal dan via de Noordersluis, meldt Rijkswaterstaat. Te veel zout water heeft negatieve effecten op de natuur en ons drinkwater. Om dat te voorkomen, bouwt Rijkswaterstaat een dam om het zout tegen te houden.