Met dergelijke indrukwekkende duwboten en duwbakken zorgt Van de Graaf en Meeusen voor het vervoer over water.

Familiebedrijf Van de Graaf & Meeusen in Ridderkerk is opgericht door Hans van de Graaf en Willem Meeusen. Toen de schippersbeurs op zijn einde liep, kozen beide heren hun eigen koers door in 1995 te gaan samenwerken en het vervoer over water voort te zetten als bevrachter en rederij met eigen duwboten en duwbakken. En met succes.

Leo van Teeffelen

Mitchel van de Graaf en Sander Meeusen, zonen van de oprichters vormen achtentwintig jaar later de directie. Willem Meeusen is in 2005 helaas overleden. Hans van de Graaf ging in 2020 met pensioen, maar is nog steeds projectmatig verbonden aan het bedrijf. Het begon destijds met twee binnendienstmedewerkers, dat zijn er inmiddels veertien. Typerend voor het bedrijf is dat de directieleden beiden volledig meedraaien in de binnendienst. Ook typerend is het aangaan van lange relaties met klanten, leveranciers en personeel.
Het kantoor is te vinden aan de Boelewerf met een schitterend uitzicht over de Nieuwe Maas. Over een aantal maanden is dat kantoor volledig vernieuwd en twee keer zo groot door overname van het pand ernaast. Dit alles in verband met de groei van het bedrijf.

Veevoeders
Sander legt uit: ,,Als bevrachter verzorgen we voornamelijk het vervoer van veevoeders. Die vervoeren we vanuit onder andere coasters en fabrieken naar de verbruikers. Als rederij zijn we vervoerder voor de grotere verladers van de Benelux. We laden grote hoeveelheden veevoeders, kunstmest, kolen en ertsen, bouwstoffen en staal- en recycleproducten in zeehavens voor het achterland. Of omgekeerd naar de zeehavens voor de export. Wij beschikken daarvoor over zevenenveertig duwbakken en negen duwboten in eigendom. Om de ladingstromen aan te kunnen, vullen we dat aan met duwboten of motorschepen in de huur of in de regie, vaak gefinancierd door onszelf.’’
De vloot wordt gecompleteerd door vier werkschepen. Deze worden voornamelijk ingezet voor het onderhoud en reparatie van de eigen vloot.
Mitchel licht nader toe: ,,Voor het vervoer van hoogwaardige kunstmest zorgen we ervoor dat na het vervoer van bijvoorbeeld kolen het ruim wordt uitgespoten en compleet opnieuw geverfd met sneldrogende verf. Deze hele actie vindt plaats binnen vierentwintig uur. Na lossing van de kunstmest nemen we waswater in dat we daarna in een chemisch-fysische installatie reinigen. Daarna blijft industrieel water over en een residu in de vorm van kunstmest. Samen met ons dochterbedrijf Green & Moving zijn we voortdurend bezig met duurzaamheid en vergroening.’’


Mitchel van de Graaf (links) en Sander Meeusen vormen het management, ze draaien dagelijks mee in de binnendienst.

Vacatures
Vanwege de groei zijn er verschillende vacatures voor de binnendienst, ook wel backoffice genoemd. Mitchel van de Graaf en Sander Meeusen benadrukken dat zij geen onderscheid maken tussen jong en oud. Dat is namelijk een afspiegeling van het huidige team dat bestaat uit jong en oud(er). Van onder andere oud-schippers, voormalige dieselmonteurs tot mensen die net hun (maritiem)technische opleiding hebben afgerond. Ze omschrijven de functies per afdeling:

Bevrachting
Mitchel: ,,We zoeken hier naar continuïteit in de vorm van verschillende ladingstromen en meerdere schepen in regie of in de huur. Zolang het de vervoersgarantie voor de klant veilig stelt. Er bestaat geen vakspecifieke opleiding voor bevrachter, maar met een beetje scheepvaart-, of nog mooier, binnenvaartkennis en een portie leergierigheid leren wij jou het vak van bevrachter eigen te maken.’’

Duwvaart
Sander: ,,Voor de duwvaartafdeling zoeken we logistiek of nautisch onderlegde planners die alle puzzelstukjes in elkaar laten vallen. Je informeert en overlegt eerst met klanten, dan met je collega’s en uiteindelijk met de bemanning van de duwboten wat er moet gebeuren. Je let op het tij, op de vaaruren van de duwboot en zorgt dat duwbakken op tijd op locatie liggen. Je kent de te verladen producten en zorgt ervoor dat de voorgelegde duwbak voldoet aan de eisen van klant. Je belt concullega’s om te kijken of je iets voor elkaar kunt betekenen en daarmee ken je de markt op je duimpje. Jouw puzzel is daarmee af. Je ziet, een veelzijdige functie.’’

Technische dienst
,,In deze functie bij de technische dienst ben je de lijm tussen duwvaartplanning, de bemanning op de (werk)schepen en de werfbeurt voor de boot of bak. Jouw team zorgt ervoor dat de vloot altijd in orde is. Dat de planning en bemanning aan boord altijd uit kan gaan van een werkende duwboot en duwbakken die 100 procent in orde zijn. Je adviseert en stuurt de bemanning aan op wat te doen bij kleine technische storingen. Je adviseert de directie over een revisie die ingepland moet gaan worden, je stuurt de handjes van de eigen technische dienst en van technisch leveranciers aan. Deze job is heel afwisselend, ervaring is een pre.’’

Wat bieden wij?
,,Een divers, gezellig en leuk team met een maritieme achtergrond. Een team dat met beide benen op de grond staat en graag de handen uit de mouwen steekt en een team dat er voor zorgt dat je elke dag weer tevreden naar huis gaat. Daarnaast kun je rekenen op een lunch van de zaak, een modern kantoor met uitzicht over de Nieuwe Maas, een goede bureaustoel (staan kan ook), een goed salaris en genoeg koffie, thee, water of frisdranken. Verder praten we op vrijdagmiddag gezellig bij, waarbij het niet over het werk hoeft te gaan. Parkeren is gratis en recht voor de deur, verbindingen naar de snelwegen zijn vlakbij en we zijn makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Er zijn uitjes en er is een actieve personeelsvereniging. Afhankelijk van de functie krijg je na je proeftijd een mobiele telefoon en eventueel een auto van de zaak.’’

Neem contact op als je interesse hebt. Zie hiervoor de contactpagina op de website: https://vdgm.nl.