COLUMN

Liana Engibarjan

Liana Engibarjan is schipper en stuurman, houder van de CBOB Binnenvaart-ondernemers-
wisseltrofee 2018, binnenvaartvlogger en -blogger, én columnist van Maritiem Courant!

Applaus

Hoe gaat het verder met de binnenvaart en COVID-19? Vooralsnog gaat het werk aan boord gelukkig door, maar veel schepen liggen stil omdat fabrieken in België gesloten zijn. Containerschepen vervoeren maar weinig lading omdat er ook niet veel binnenkomt.
Tankvaart gaat wel door, maar er worden zorgvuldige maatregelen genomen om het papierwerk zoveel mogelijk digitaal te doen.
Maar hoe zit het met buitenlands personeel? Bij ons aan boord zit er een Letse matroos die helaas niet naar huis kan gaan, omdat Letland de grenzen, de luchthavens en de ferryterminals heeft gesloten. Dit betekent dus dat hij langer aan boord moet blijven en de andere Letse collega gedwongen thuis moet blijven. Voor Nederlanders en Duits en Belgisch personeel lijkt het voorlopig (op het moment dat ik dit schrijf tenminste) nog geen probleem te zijn om naar en van boord te gaan.
De binnenvaart is van enorm economisch belang en onmisbaar in zeker deze tijden. Daarom is het onwijs belangrijk dat personeel niet besmet raakt met het virus. Er is al een schaarste aan personeel, maar het werk kan niet stil komen te liggen.
Mensen hebben brandstof en goederen nodig, dus bij deze ook een applausje voor de binnenvaart.