Het nieuws rondom het coronavirus is groot en divers. Binnenvaart, zeevaart en offshore worden er ieder op hun eigen manier mee geconfronteerd. De Maritiem Courant maakte een rondgang.

Claudia Langendoen en Ellen Lengkeek

Transafe: ‘Blijf rustig’
Anderhalve meter afstand houden aan boord lijkt misschien moeilijker dan het is. Het is wennen, maar als je duidelijke afspraken maakt en elkaar durft aan te spreken als het een keer misgaat. Dat stelt managing director Cristiaan Heuvelman van Transafe BV dat bevrachters, rederijen en particuliere scheepseigenaren bijstaat bij onder meer vragen over veiligheid. Transafe, dat ook als kenniscentrum fungeert, schoot afgelopen weken diverse keren te hulp bij het vaststellen van coronaregels aan boord.
,,Op een schip is ruimte genoeg om elkaar te ontwijken’’, reageert Heuvelman die ook benadrukt dat aan boord bepaalde dingen juist wel samen gedaan moeten worden als dit vanuit veiligheidsoogpunt vereist is. ,,Neem de tijd om na te denken hoe je dit kunt blijven doen met inachtneming van die anderhalve meter.’’
En blijf rustig, benadrukt hij. ,,Het is naar mijn mening geen ramp als het afstand houden tot elkaar een keer misgaat. Val elkaar dan niet aan, maar wijs de ander op de coronaregels en blijf die serieus nemen. Dat is vooral in een kleine gemeenschap die een schip vormt belangrijk.’’
Wat zijn eigen bedrijfsvoering betreft werken ook Heuvelman en zijn collega’s nu veel vanuit huis. ,,We willen onze locatiebezoeken zo snel mogelijk weer uitbouwen. Verder werken we met een eigen softwaresysteem, Transafe Planned Maintenance System, waarmee we op afstand zicht hebben op de bedrijfsvoering. Wat dat betreft is er niets veranderd.’’

Schipper: ‘Nog werk’
Containerschipper Marco Leijten van Leijten Scheepvaart heeft nog steeds voldoende werk. ,,De bezettingsgraad is echter wel duidelijk lager’’, signaleert hij. ,,Soms staat ons schip vol, een andere keer varen we met anderhalve lading. In de havens is het ook merkbaar rustiger.’’ Welkom zijn Leijten en zijn collega’s nog overal. ,,Wat dat betreft zijn er sinds het begin van de coronacrisis geen beperkingen opgelegd.’’ Ook zijn medewerkers kunnen nog gewoon van boord gaan en aan boord komen. ,,Wij werken met Poolse matrozen en die kunnen normaal wisselen. Zij geven aan zich eenmaal thuis aan de quarantaineperiode van twee weken te houden. Ze gaan hier serieus mee om. Er wordt voor zover ik kan inschatten niet lacherig over gedaan.’’
Aan boord houden Leijten en zijn collega’s zich zoveel mogelijk aan de anderhalve-meterregel. ,,Alles draait dus door zoals voorheen. Wat dat betreft hebben wij natuurlijk een ideaal beroep. Eenmaal aan boord hoef je met niemand anders meer in aanraking te komen. De bunkerslang geef je aan, we meren aan, maken het schip zelf vast, containers worden aan boord gehesen en gelost en we gaan weer weg. Het is natuurlijk wel wat onpersoonlijk, maar daar heb ik persoonlijk geen last van. Het gaat prima zo. Ik tel mijn zegeningen. Er zijn zoveel mensen wiens bedrijf is stilgevallen, wij kunnen gewoon door en hebben nog gewoon werk.’’

‘Matrozen gevangen’
Ook Marcel de Jong van het motortankschip Odessa is vooralsnog redelijk optimistisch. ,,Gelukkig hebben wij een vast contract van Exxon Mobil. Wel hebben we te maken met veel maatregelen vanwege de coronacrisis. Geen mensen zoals controleurs meer in het stuurhuis , de ADN- en VOW- checklijsten, laad- en lospapieren gaan nu al weken per e-mail. We merken wel dat de productie is afgenomen sinds de crisis. We varen nu twee keer per week van Antwerpen naar Rotterdam, voor de crisis deden we drie reizen per week. De olieprijzen hebben daar ook invloed op. Ik en mijn collega-kapitein proberen zoveel mogelijk in Rotterdam af te lossen. Daar krijgen we gelukkig alle medewerking van Exxon, onze bevrachters en eigenaar van het schip.’’
,,Mijn matrozen zitten helaas wel langer aan boord. Zo hebben we twee Spaanse matrozen die niet aan boord kunnen komen en twee Hongaarse matrozen die niet naar huis konden. De jongens hebben in overleg met mij en de eigenaar gelijk besloten om langer aan boord en thuis te blijven, zo’n twaalf weken.’’
,,Voor de rest proberen we alle regels in acht te nemen van de terminals en het RIVM. Aan wal moeten we nog steeds uitleggen dat we niet hamsteren als we boodschappen doen. Ik vind het mooi dat de mensen van de zorg veel aandacht krijgen, dat verdienen ze. Wel is het jammer dat vrachtwagenchauffeurs worden geprezen en zeevaart en Rijn- en binnenvaart niet worden genoemd. Maar laten we boven alles hopen dat er snel een vaccin wordt gevonden.’’