Rachid Hajjiya (links) en Ben Sluimer zijn voortaan de nieuwe aanspreekpunten bij Visscher Scheepsreparatie.

Iedereen die er werk heeft laten verrichten, kent Bert de Haas, bedrijfsleider bij Volvo Penta dealer Visscher Scheepsreparatie BV in Sliedrecht. De Haas is zo slim om vanwege zijn leeftijd niet in één keer op te houden, maar hij werkt voortaan wel parttime en achter de schermen. Hij is opgevolgd door Ben Sluimer en tegelijkertijd is Rachid Hajjiya benoemd tot assistent-bedrijfsleider.

Leo van Teeffelen

Over Bert de Haas hoeven we ons geen zorgen te maken. Zo zal hij Theo de Paus assisteren bij opnames in schepen en op de achtergrond Ben Sluimer en Rachid Hajjiya bijstaan voor zover dat nodig is. Het proces waarin Ben Sluimer is opgeleid voor deze opvolging is al twee jaar aan de gang. Daarom een nadere kennismaking met hem.

,,Ik kwam vanaf school, ruim twintig jaar geleden, voor een praktijkstage metaalbewerking, ijzerwerk en lassen. Ondertussen wilde ik ook iets met motoren. Toen ik dat kenbaar had gemaakt, mocht ik me hier ontwikkelen. Ik ben gaan sleutelen en kon hierin mijn interesse in motoren kwijt via opleiding en praktijk. Langzamerhand sprak ook het elektrische gedeelte mij aan. Zo heb ik hier alle takken van sport wel meegemaakt. Ik deed veel inbedrijfsstellingen en begon ook de processen in het magazijn bij te sturen. Hierdoor mocht ik assistent-bedrijfsleider worden en kwam ik in aanmerking om op termijn Bert de Haas op te volgen. Nu is het dan zo ver, ik heb veel van Bert geleerd.’’

Nieuw hoofdstuk
Organisatorisch verandert er ondertussen ook het nodige. Ben Sluimer: ,,We zijn overgegaan op een nieuw administratief programma. Dat is de aanzet voor een verdere digitalisering, met als doel een database op te zetten en afscheid te nemen van het papier. Hier zijn we al druk mee bezig en dit wordt een nieuw hoofdstuk voor ons bedrijf. Ik ben ook blij dat ik dat met Rachid kan doen, als nieuwe assistent-bedrijfsleider.’’

Mooie introductie van Rachid Hajjiya. Hij mag dan nog jong zijn, toch begon hij al zeven jaar geleden als 15-jarige aan zijn eerste stage bij Visscher Scheepsreparatie. ,,Twee weken om te leren lassen in de praktijk. Op een tweede stage ging ik met de monteurs op pad en deed dat ook als extra vakantiewerk. Daarna kon ik hier komen werken en ben ik weer met de monteurs mee gegaan. Ik kreeg na het behalen van mijn diploma het aanbod om hier mijn opleiding te vervolgen voor tweede dieselmonteur en later voor eerste dieselmonteur. Vervolgens kreeg ik ook nog eens de kans om een MBO4 opleiding technisch leidinggevende te volgen, ik vond dat zelf nog interessanter om te doen. Ik ben veel met Ben op pad geweest en heb daardoor veel ervaring opgedaan. Hij heeft het geduld om het niet alleen voor te doen, maar het ook uit te leggen en de theorie erachter te vertellen. Dat gebeurt nu nog steeds. Ik krijg uitleg in plaats van alleen maar een antwoord.’’

Communicatie
De communicatie tussen de twee is bijzonder. ,,We zitten op één level, hebben weinig woorden nodig’’, aldus Ben Sluimer. Tegelijkertijd begrijpen ze dat communicatie naar buiten toe belangrijk is, net als een complete database om gegevens als basis te hebben voor hun klanten, waardoor ze deze nog beter kunnen helpen. Beiden zijn ervan overtuigd dat door hun interesse voor moderne technieken een verdere digitalisering gaat lukken.
Wat niet zal veranderen, is de gemoedelijke, open en eerlijke sfeer. Voor veel klanten een reden om voor Visscher Scheepsreparatie te kiezen als zij iets aan hun schip willen doen. Net als voor de serviceverlening waar deze reparatiewerf bekend om staat.

www.visserscheepsrep.nl