Xella Nederland kiest voor duurzaam vervoer over het water van Meppel naar Denemarken. Waar er voorheen met meerdere vrachtwagens gereden werd, staat op 30 maart 2023 de eerste afvaart gepland om Ytong separatiepanelen via de scheepvaart te vervoeren. Hiervoor worden kruiplijncoasters (klein zeeschip) ingezet, die zowel via het IJsselmeer als op de Noordzee kunnen varen. Met deze directe lijndienst draagt Xella bij aan het terugdringen van CO2-uitstoot.

Duurzame keuze
Een van de ambities van Xella is om de CO2-footprint te verlagen. Dit doen zij door het verminderen van het gebruik van natuurlijke hulpbronnen door het recyclen van materiaal, maar ook door anders te kijken naar de logistiek. De keuze om cellenbeton voortaan via het water te vervoeren is zowel een duurzame als een strategische overweging. Brandon Sekker van Xella: “Het vervoer per schip is duurzamer en daarmee stoten we minder CO2 uit. Met één lading op een coaster, halen we ongeveer 48 vrachtwagens van de weg. We dachten al langer na over deze mogelijkheid en door de oplopende chauffeurstekorten is dit in een stroomversnelling gekomen.” Er wordt fors bespaard op de CO2-uitstoot met het vervoer per schip ten opzichte van het vervoer via vrachtwagens. Volgens recente berekeningen is de uitstoot per verzendeenheid ongeveer 75% minder.

Om dit te realiseren heeft Xella contact gehad met het logistieke makelaarsnetwerk van de Provincie Overijssel. Daaruit volgend is een hele praktische samenwerking ontstaan tussen provincie, Port of Zwolle, vervoerder en verlader. Miranda Volker, Logistiek Makelaar provincie Overijssel: “Er is begin 2022 een analyse gemaakt met alle mogelijkheden over de mogelijke routes, maximale scheepsafmetingen en de verschillende aanbieders van kruiplijncoasters die schepen hebben met deze maximale afmetingen.”

Baggeren
Tijdens het proces werd duidelijk dat er bij de kade van Xella verzanding plaats had gevonden, waardoor de werkelijke diepgang minder was dan wat er officieel beschikbaar zou moeten zijn. Xella heeft zelf dieptemetingen laten doen en in samenwerking met Port of Zwolle is het gelukt om op heel korte termijn de ondiepte weg te laten baggeren.

Zeehaven Port of Zwolle
Een zeeschip mag niet zomaar laden/lossen bij een binnenhaven. Hiervoor moet een specifieke status (met bijbehorende voorwaarden) worden aangevraagd. Een zogenaamde ISPS status. Met de hulp van Port of Zwolle heeft Xella deze status verkregen. “In de toekomst zullen er hopelijk vaker kleine zeeschepen in het havengebied van Port of Zwolle komen. Want als de verbreding en verdieping van de Kornwerderzandsluis doorgaat, dan wordt Port of Zwolle een zeehaven en wel de verst in het land gelegen zeehaven in Nederland”, aldus Jeroen van den Ende, managing director Port of Zwolle.

Havenondernemer van het Jaar 2022
Xella Nederland is dinsdagavond 28 maart uitgeroepen tot Havenondernemer van het Jaar 2022. De bekendmaking van de Havenondernemer van het Jaar gebeurde tijdens het jaarlijkse Havendiner Port of Zwolle. Met dit havendiner haalt de organisatie de banden aan tussen het logistieke bedrijfsleven, de havenbedrijven, onderwijsinstellingen en overheid binnen en buiten de regio.

Wilt u ook onderzoeken of lading vervoeren over water voor uw bedrijf mogelijk is? Onze logistiek makelaars denken graag met u mee!

Miranda Volker | 06 4671 8482
Christa Baas | c.baas@overijssel.nl | 06 3110 0057