‘‘We zijn hier op de beurs pas echt live naar buiten gegaan voor de rest van de maritieme sector.’’ Arie Gerrits, Accountmanager Systems bij Kwant Controls heeft het over het nieuwe logo. Het bekende vlaggetje is verdwenen en er prijkt een grote ‘K’ op de muur achter hem.

Bron: Netherlands Maritime Technology.

Waarom werd het tijd voor een nieuw logo? Gerrits legt het uit: ‘’Het oude logo werd gekenmerkt door het vlaggetje. We vonden het ook niet krachtig meer. Het werd tijd voor een logo dat meer uitstraalt wat wij ook in de markt willen uitstralen. Dat we innovatief zijn en voor kwaliteit staan’’.

Uitstraling
In de hele maritieme sector is er sprake van een personeelsprobleem. En wanneer mensen op zoek zijn naar een nieuwe baan, kijken ze naar wat je uitstraalt. Deze uitstraling wordt bepaald door onder andere je logo. ‘’We merken bij het aantrekken van mensen nu al dat ons nieuwe logo bijdraagt,’’ vertelt Gerrits. ‘’We zijn deze beurs pas echt live naar buiten gegaan voor de rest van de maritieme industrie, dus dat is nog wel even zoeken, maar tot nu toe krijgen we veel positieve reacties.’’

Kwant Controls is sowieso actief bezig met het imago van de maritieme sector onder toekomstig mogelijk personeel. Ze werken veel samen met hogescholen en universiteiten, bijvoorbeeld voor stageplekken en tijdens banenbeurzen.

Perceptie van de sector
‘’Er zitten veel techneuten in de sector en die houden ervan om veel feitjes op een rij te zetten. Maar er mag wat mij betreft ook wel wat gevoel en emotie in hoe we onszelf in de markt zetten. Dat geldt voor de hele sector denk ik. Ik denk dat het echt wel bij gaat dragen aan het vinden van mensen als dat soms wat minder afstandelijk is.’’ Volgens Gerrits is er een groot verschil tussen hoe de buitenwereld de sector ziet en hoe het daadwerkelijk binnen de sector is: ‘’Als je er eenmaal in zit is iedereen enthousiast en wil je er meestal niet meer uit. De markt heeft een hele goede sfeer, alleen voor de buitenwereld lijkt het wat afstandelijk.’’

Kwant Controls maakt in haar uitingen nu ook gebruik van foto’s van eigen werknemers. ‘’We hebben allemaal mensen die vol passie en liefde, en uiteraard af en toe ene beetje frustratie, bij ons aan het werk zijn. Er zit heel veel ziel in de zaak. Dat is heel mooi en dat willen we ook naar buiten brengen’’.