Inmiddels worden de sluizen al meer dan 24 uur niet meer bediend in Vlaanderen door de actie. “Dat is een betreurenswaardige situatie”, vertelt Philippe Govers, Directeur van het Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen. “Al hebben we uiteraard begrip voor de bezorgdheden van de stakers, we hopen dat zij op hun beurt ook begrip tonen voor onze kant van het verhaal, want als vertegenwoordiging van de Vlaamse binnenvaartsector willen we snel weer volle vaart vooruit kunnen.”

De nationale staking heeft op heel wat sectoren een invloed; ook de binnenvaartsector. Het Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen betreurt de situatie en de negatieve impact ervan. De gevolgen van de staking mogen niet worden onderschat. “De binnenvaartsector is nagenoeg stilgevallen het afgelopen etmaal”, verklaart het KBV. “En dat op alle grote assen; inclusief de havens. Schippers, bedrijven, rederijen … iedereen die van dichtbij of veraf te maken heeft met de binnenvaart ondervindt de gevolgen.”

Logistieke keten mist cruciale schakel door staking
Concreet gaat het om zo’n 150 schepen die samen ongeveer 225.000 ton goederen zouden kunnen vervoeren, maar dat vanwege de actie niet kunnen. “Als al die goederen via de weg getransporteerd zouden worden, staan er al snel 9000 vrachtwagens extra op onze autosnelwegen, een colonne van 135 kilometer! De nadelen op economisch vlak zijn dus enorm. Niet alleen voor Vlaanderen, maar ook voor onze buurlanden, want de waterwegen stoppen niet aan de landsgrenzen. De logistieke keten mist op deze manier een cruciale schakel.”

KBV roept op om tot een duurzame oplossing te komen
Het Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen dringt aan op een snelle oplossing. “We hopen dat de vakbonden en minister Rutten spoedig samen aan tafel gaan zitten, zodat de binnenvaart zo snel mogelijk weer kan hervat worden. We hopen daarbij op een duurzame oplossing zodat de binnenvaart in de toekomst gevrijwaard blijft van blokkades. In een duurzame toekomst kunnen we immers niet zonder de binnenvaart als vervoersmodus, zeker rekening houdend met het almaar filegevoeligere wegverkeer. Daar zetten we ons bij KBV elke dag voor in door in gesprek te gaan met alle betrokkenen”, besluit Philippe Govers.