Grote containerreuzen moeten de komende jaren fors minder CO2 uitstoten. (foto Havenbedrijf Rotterdam, Kees Torn)

Brussel eist van de zeescheepvaart maatregelen tegen CO2-uitstoot. Daartoe is na twee jaar onderhandelen een wet rondgekomen waarin het Europees Parlement en de lidstaten de grote reders feitelijk dwingen om over te stappen op schonere synthetische brandstoffen.

Ellen Lengkeek

Brussel hoopt zo dat in het jaar 2050 de internationale scheepvaart 80 procent minder CO2 uitstoot. Het gaat om een van de Europese klimaatwetten uit het Fitfor55 pakket. Het doel voor 2025 is 2 procent afname in de uitstoot. Voor 2030 is het 6 procent. Daarna volgen tussendoelen voor 2035, 2040 en 2045, maar die zijn nog niet vastgesteld, omdat ze afhankelijk zijn van de technologische ontwikkelingen de komende jaren.
Reders gaan vanaf volgend jaar ook betalen voor hun CO2-uitstoot. Het gaat om schepen die zich binnen de EU begeven.

5000 ton
De wet geldt voor alle zeeschepen en passagiersschepen groter dan 5000 ton, dat is de meerderheid. Containerschepen en olietankers stoten nu per jaar net zoveel CO2 uit als een land als België en dat moet snel omlaag, stelt het Europees Parlement. Daarvoor krijgt de scheepvaart tot 2050 de tijd. Om uitstoot te verlagen moet de zeescheepvaart af van de vervuilende zware olie die nu wordt gebruikt en overstappen op synthetische brandstoffen, die klimaatneutraal zijn geproduceerd.

E-fuels
De alternatieve brandstoffen, e-fuels, kunnen door de chemische industrie worden gemaakt met duurzame waterstof en CO2 uit de lucht. In 2034 moet minimaal 2 procent van de brandstofmix in een zeeschip bestaan uit niet-fossiele brandstoffen. De brandstoffen zijn duur om te maken en nog schaars. Door het verplicht op te nemen in wetgeving, zal het aanbod toenemen zo denkt het Europees Parlement.
,,Ik ben heel blij dat we met deze deal een routekaart voor schoner maritiem transport hebben gemaakt’’, zegt Europarlementariër Caroline Nagtegaal-van Doorn. Ze wijst daarbij ook op de verplichting voor zeevaart in 2030 om gebruik te maken van walstroom in de havens. ,,Door gebruik te maken van walstroom en schone brandstoffen kunnen emissies in de haven worden gereduceerd. Daarnaast blijft een grote rol weggelegd voor (bio- en synthetische) LNG in de transitiefase.’’

Lees hier verder.