De grote containerschepen moeten de komende jaren fors minder uitstoten. (foto Herme de Graaf)

Het Europees Parlement heeft met de nieuwe FuelEU-Martimewet een belangrijke stap gezet in schonere zeevaart. Grote scheepseigenaren worden zo verplicht om rond 2034 een percentage van groene waterstof afgeleide brandstoffen te gebruiken, dat oploopt tot klimaatneutraal in 2050.

In Straatsburg werd het standpunt van het Parlement aangenomen door met 451 stemmen voor, 137 tegen en 54 onthoudingen. De wetgeving heeft tot doel de maritieme sector te ontwennen van zeer vervuilende zware olie door het gebruik van koolstofarme brandstoffen te stimuleren.
In tegenstelling tot haar zusterverordening in de luchtvaartsector, schrijft de EU-wet inzake maritieme brandstoffen niet voor welk type brandstof moet worden gebruikt; het stelt eerder het niveau van aanvaardbare emissies vast en bep erkt ze in de loop van de tijd. Het is aan scheepseigenaren zelf om een keuze te maken voor e-methanol, waterstof, geavanceerde biobrandstoffen of grootschalige windaandrijving. Nu zijn e-brandstoffen nog schaars maar verwacht wordt dat deze markt flink zal groeien.

Boetes
Als verladers zich niet aan de maatregelen houden, willen Europarlementariërs dat er sancties worden opgelegd. Deze boetes zouden gaan naar een speciaal Ocean Fund, dat zou helpen bij de ontwikkeling van nieuwe, koolstofarme scheepvaarttechnologie.

Vera Tax (PvdA) onderhandelde namens de Europese sociaaldemocraten over de wet. Zij is er trots op dat na twee jaar werk deze mijlpaal is bereikt: ,,Al die containerschepen en olietankers op de oceanen stoten per jaar net zo veel CO2 uit als een land als België. Als iedereen moet verduurzamen, dan ook de scheepvaart. Dat is wel zo eerlijk.’’

Lees meer: ‘Brussel dwingt zeevaart CO2-uitstoot te verminderen.’