Veel minder schepen deden de haven van Rotterdam aan.

De haven van Rotterdam noteert slecht en ongekend nieuws in zijn lange geschiedenis. In de haven zijn vorig jaar flink minder zee- en binnenvaartschepen binnengelopen als gevolg van een afzwakkende wereldeconomie. Ook voor dit jaar zijn de tekenen niet gunstig.

Ellen Lengkeek

Het Havenbedrijf Rotterdam maakte de negatieve spiraal onlangs bekend tijdens de presentatie van de jaarlijkse nautische cijfers. Het aantal zeeschepen dat Rotterdam jaarlijks aandoet daalde vorig jaar met 1143 van 29.029 naar 27.886. Dat had uiteraard gevolgen voor het aantal nodige binnenvaartschepen. 0ok die hadden daardoor minder lading te vervoeren, wat een daling liet zien van 97.459 schepen die Rotterdam aandeden in 2022 naar 89.123 afgelopen jaar.

Deskundigen wijzen naar diverse oorzaken. Zo speelt de oorlog met Oekraïne en Rusland een rol, maar ook een stagnerende economie in grootmacht China. Ook wordt gewezen op de industrie in Duitsland, een belangrijke speler voor de Rotterdamse haven, waar de economie klappen krijgt. En er worden simpelweg mindere goederen besteld door consumenten vanwege recessie en hoogoplopende kosten voor huishoudens.

‘Aparte vaarstroken voor recreatievaart’


Havenmeester De Vries: ,,We zien het gebruik van het vaarwater in de stadsregio drukker en drukker worden.’’

Havenmeester René de Vries kan wel terugkijken op een veilig jaar met weinig ernstige ongelukken in zijn haven. De drukte op de Maas, vooral het deel tussen de twee stadsbruggen, wordt door de hevenmeester onderstreept. Daarmee onderschrijft De Vries een deel van de bevindingen van de Onderzoeksraad (zie ook elders in deze krant).

,,We zien het gebruik van het vaarwater in de stadsregio drukker en drukker worden. We doen ons best om het vaargedrag in de recreatie- en passagiersvaart te beïnvloeden. Maar dat is niet genoeg. We praten al enige tijd met het ministerie over het maken van aparte vaarstroken voor pleziervaart en passagiersvaart, een soort van fietspad. Het zou een goede zaak zijn als we dit jaar komen met concrete maatregelen op de Nieuwe Maas.’’

De Nieuwe Maas is een hoofdvaarweg van Nederland. Dit soort maatregelen moeten daarom worden genomen door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Meer morsingen
Ook opvallend is het aantal morsingen in de haven. Het aantal gesignaleerde morsingen en lekkages is dit jaar gestegen tot 218. Normaliter werden er jaarlijks zo’n 180 morsingen gesignaleerd. De overvloedige regenval van de laatste maanden is daar mede debet aan. Sowieso komt twintig procent van de gesignaleerde waterverontreiniging van de wal. Vanaf 1 januari wordt dit cijfer meegenomen als kritische prestatie-indicator voor de havenmeester. Inmiddels is de registratie van morsingen aanzienlijk verbeterd, zodat oorzaken beter in beeld worden gebracht en via extra toezicht de cijfers kunnen worden beïnvloed, aldus De Vries. De Havenmeester is in gesprek met enkele terminal-eigenaren om de waterverontreiniging te verminderen.