Het blijft lastig om goede mensen te vinden in de maritieme sector. Toch is Erwin Boer, strategisch adviseur arbeidsmarktregio van Smart Delta Drechtsteden hoopvol. ‘Werkgevers kunnen nog een hoop doen om mensen te vinden en te houden.’

Chantal Blommers

De maritieme sector is van groot belang voor de Drechtsteden en vice versa. ,,De Drechtsteden is de motor van de maritieme industrie’’, zegt Erwin Boer. ,,Er is veel werkgelegenheid voor mensen die op schepen werken, maar ook voor werknemers die projecten uitvoeren, onderhoud plegen, laden en lossen, enzovoorts. Daarnaast is er in deze regio veel aandacht voor technologie en innovaties. De scheepvaart moet verduurzamen en dat betekent ook veranderen. Daarin lopen we hier voorop.’’

Smart Delta
Vanzelfsprekend is ook werkgelegenheid een item in de regio. Want net als in de rest van het land is het zoeken naar de juiste vakmensen. Vanuit Smart Delta Drechtsteden gebeurt er een hoop om de maritieme wereld bij potentiële werknemers onder de aandacht te brengen. Boer: ,,We hebben een campagne gelanceerd die Baas over eigen Toekomst heet. Behalve de scheepsvaart is daarin ook aandacht voor de bouw, zorg en andere technische sectoren. We laten onze inwoners zien: dit zijn kansrijke beroepen en hier kun je terecht als je er meer over wilt weten of je wilt laten (om)scholen.’’
Vanuit de regio wordt ook voorlichting gegeven op scholen. ,,We willen leerlingen vroeg enthousiast maken voor een technisch beroep. Dat begint al op de basisschool. Maar we kijken niet alleen naar leerlingen die nog een keuze voor een vak moeten maken. Onlangs zijn we een onderzoek gestart naar het onbenut arbeidspersoneel in de Drechtsteden. Dan hebben we het over mensen die wel (meer) kunnen en willen werken, maar dit om wat voor reden dan ook nog niet doen. Bijvoorbeeld omdat ze niet goed weten waar ze moeten beginnen, waar ze terecht kunnen om een overstap te maken in hun carrière en hoe ze dat moeten doen.’’

Lead
Voor werkgevers en andere geïnteresseerden is er de website drechtstedeninzicht.nl waarop veel informatie te vinden is over de arbeidsmarkt en de ontwikkelingen. De Drechtsteden zetten dus volop in op het promoten van de maritieme sector, in samenwerking met de werkgevers en het onderwijs. Toch, zegt Boer, kan er nog een hoop gebeuren om personeelstekorten te verminderen of zelfs weg te werken. Daarvoor zijn de werkgevers aan zet. ,,Zij zijn in de lead. Werkgevers zelf zullen moeten meebewegen om een aantrekkelijke werkgever te worden of te blijven.’’
Daarbij gaat het zeker niet (alleen) over het salaris, benadrukt hij. ,,Voor veel jongeren is het salaris allang geen doorslaggevende factor meer bij het zoeken naar een baan. Zij kijken of het bedrijf bij hen past, of het leuk werk is waar ze zich in kunnen ontwikkelen, welke groeikansen er zijn en wat de missie is van het bedrijf. Of een werkgever zich inzet om te verduurzamen, vinden ze belangrijk. Dat is dus ook iets waar je je als werkgever mee kan onderscheiden.’’

Maatwerk
Volgens Boer moeten bedrijven in de maritieme wereld meer ‘maatwerk’ leveren. ,,Net als in de bouw is het in de scheepsvaart vaak gebruikelijk dat mensen vroeg beginnen en ook weer op tijd klaar zijn. Stel nu dat dit niet past bij je privésituatie. Waarom zou dat dan niet anders kunnen? Waarom kan er niet na de spits worden begonnen en in de vroege avond worden afgesloten? En is het écht noodzakelijk dat schippers een hele week van huis zijn of kan het, als iemand dat wil, ook anders? Dat zijn dingen waar werkgevers over na moeten denken, want daarmee kun je mensen voor je winnen.’’
Als het aan Boer ligt, richten de maritieme bedrijven in de Drechtsteden samen een platform op waarbij mensen die overwegen naar de sector over te stappen, zich kunnen melden. ,,De bedrijven zijn nu vaak aan het concurreren om medewerkers. Waarom niet gezamenlijk in actie komen om meer mensen voor je te winnen? Door bijvoorbeeld samen omscholing mogelijk te maken, of ervoor te zorgen dat iemand een dag of een week kan meelopen, om te kijken of het werk iets voor hem of haar is. Zo kun je elkaar versterken. De overheid draagt zeker een steentje bij, maar de bal ligt uiteindelijk bij de werkgevers. Zij moeten in actie komen.’’
,,Ik ben hoopvol dat ze die handschoen gaan oppakken. Er gebeurt al héél veel, nu moeten we nog zorgen dat wat we doen, doel treft. Op 28 maart organiseren wij in het Energiehuis in Dordrecht, samen met diverse partners en werkgevers, het Maritime Innovation Platform. Dan zetten we veelbelovende oplossingen en innovaties in de schijnwerpers. Ook geven we de handvatten om het innovatiepotentieel te vergroten en personeelstekort aan te pakken.’’