Scheepsontwerp, hoe blink je daarin uit? Daar heeft Bart Daman, Manager Naval Architecture bij Ulstein Design & Solutions BV in Rotterdam, zeker een antwoord op: “In ons geval door specialistische kennis en kunde gericht op bepaalde nichemarkten in combinatie met datagedreven werken. Hierdoor kunnen wij snel nieuwe scheepsontwerpen van hoge kwaliteit ontwikkelen. Onze klanten ervaren het verschil en wij horen regelmatig dat zij onder de indruk zijn van de kwaliteit van de informatie die wij opleveren. Van offertes tot complete bouwspecificaties, al onze informatie klopt.”

Hoe heeft Ulstein deze belangrijke efficiencyslag behaald en welke voordelen ondervinden zij van datagedreven werken?

Zeer complexe scheepsdesigns in een handomdraai
Het Rotterdamse kantoor van Ulstein is gespecialiseerd in het ontwerpen van offshore installatieschepen, welke vaak zeer complex zijn en eigenlijk altijd one-off’s betreft. Ieder nieuw scheepsontwerp brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Bart: “Natuurlijk voelen wij ons als een vis in het water als het over grote, complexe scheepsontwerpen gaat.” Hij wijst naar het unieke ontwerp van de Alfa Lift 1 voor Seaway 7 (voorheen Offshore Heavy Transport – OHT).

“Nu we datagedreven werken kunnen wij nog veel sneller aan de slag met de kennis die we al in huis hebben dan voorheen het geval was. Wij kunnen daardoor ook sneller aan de slag met de complexe, nieuwe vraagstukken in een project. Vroeger, toen we net als elke andere ontwerper veelal met losse files werkten, was niet alleen de projectvoorbereiding veel arbeidsintensiever, maar ook foutgevoeliger.” Dat vraagt om uitleg.

Complexe, nieuwe scheepsontwerpen beter af met slimme processen
“Laat ik een voorbeeld geven. Bij het werken met Word en Excel, wordt vaak informatie gekopieerd uit bestaande bestanden van voorgaande projecten, welke vervolgens wordt aangepast voor een nieuw project. Daarmee worden echter ook eventuele fouten uit andere bestanden mee gekopieerd. Daarnaast kan het voorkomen dat gedurende een project verschillende versies van hetzelfde document ontstaan doordat deze niet centraal opgeslagen zijn. Wie heeft dan de juiste versie? Dat is natuurlijk ongewenst en kan veel slimmer.”

Datagedreven werken: rust, hoger kennisniveau en transparantie
Bart: “Soms klinkt datagedreven werken een beetje ingewikkeld, maar wij werken al jaren met Shipbuilder Software en dat heeft ons in de organisatie echt veel rust c.q. gemak gebracht. Al onze ontwerpkennis slaan wij centraal op in Shipbuilder Software. Een continueproces, waarbij de laatst verworven inzichten op het gebied van scheeps- en systeemontwerpen op een consistente manier worden vastgelegd. Iedereen in de organisatie kan zo bij de informatie die voor die persoon in zijn project van toepassing is. Elk nieuw project is daardoor gebaseerd op de meest recente kennis, waaraan projectspecifieke gegevens worden toegevoegd. Ons gedeelde kennisniveau neemt hierdoor steeds sneller toe. Het telkens weer per project checken van standaarddata is ook nauwelijks meer nodig, aangezien we dat al tijdens de initiële invoer hebben gedaan. Al met al levert dat aanzienlijke tijdswinst en een zeer consistent ontwerppakket op.”

“Ook zie ik dat we veel transparanter zijn geworden”, vervolgt Bart, “zowel intern als ook extern, naar onze klanten toe. Het volledige proces van tekeningen/documenten reviewen, becommentariëren en goedkeuren door de klant verloopt ook via Shipbuilder Software. Klanten kunnen nu bijvoorbeeld real time zien wat de status is van een door hun gevraagde wijziging. Men hoeft dus niet een Excel of tekening in Outlook op te zoeken. Ze kunnen direct onze reactie op een voorgestelde wijziging zien. Daarmee ontstaat er een transparante log en klanten zijn hier zeer goed over te spreken.”

Datagedreven werken past bij professioneel scheepsontwerp
Datagedreven werken levert volgens Bart ook commerciële voordelen op. “We zijn nu veel sneller tijdens de tenderfase en kunnen letterlijk vier keer sneller starten met een nieuw project.” Als voorbeeld noemt Bart de opbouw van technische specificaties: “Voor elk project hebben we deze binnen enkele dagen gereed. Vroeger duurde dat zomaar twee weken of zelfs langer. Een enorm voordeel voor onze klanten. Deze manier van werken past bij onze professionele aanpak, waarbij de klant een ontwerp van ongekend hoog kwaliteitsniveau krijgt.”

Toekomst
Ulstein blijft zich daarom, samen met Shipbuilder, het bedrijf achter Shipbuilder Software, de komende jaren focussen op het nog verder doorvoeren van datagedreven werken. Bart: “Uren en budgettering worden steeds verder geïntegreerd en centraal als kennis opgeslagen, waarmee we tijdens een tenderfase nog nauwgezetter kunnen zijn. Voor elk ontwerp bouwen we onze producten- en activiteitenoverzichten centraal op in Shipbuilder, waardoor het ontwerpproces voor iedereen inzichtelijk is en beter beheersbaar. Hierdoor kunnen onze klanten niet alleen sneller aan de slag met de bouw van ons ontwerp, maar tevens kunnen zij dit als basis gebruiken voor consistent documentbeheer gedurende de levensduur van het schip.”