Elektrisch varen krijgt een boost. Met 50 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds kunnen door het bedrijf ZES vijfenveertig geëlektrificeerde binnenvaartschepen mede worden ontwikkeld en komen er veertien nieuwe laadstations. Nederlands eerste klimaatminister Rob Jetten gelooft in de toekomst van de sector. Net als busfabrikant Ebusco.

Zero Emission Services (ZES) – twee jaar geleden mede opgericht door het Havenbedrijf Rotterdam om onder andere elektrisch vervoer over water te stimuleren – heeft van het Nationaal Groeifonds 50 miljoen euro ontvangen voor de versnelde invoer van hun innovatieve systeemoplossing voor de binnenvaart. Naast de genoemde vijfenveertig binnenvaartschepen die ook op elektriciteit kunnen gaan varen gebruikt ZES het geld voor vijfenzeventig nieuwe batterijcontainers voor maritieme toepassingen en de bouw van veertien docking stations waar deze ZESpacks-container kunnen worden geladen.

ZES-topman Bart Hoevenaars is blij met de steun: ,,Dit is niet alleen goed nieuws voor de binnenvaartsector en voor ZES, maar leidt bovenal tot een betere leefomgeving. Nu wordt echt schoon varen mogelijk, dus zonder uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof. Daarnaast is het ook nog geluidloos.’’

Het Nationaal Groeifonds steunt binnenvaartondernemers bij de investering in een elektrische aandrijflijn. Hoevenaars: ,,Zero Emission Services kan nu investeren in het kostbaarste deel, de batterijcontainers, zodat de schippers alleen betalen voor gebruik. Ook kunnen er met de steun publiek toegankelijke laadstations gerealiseerd worden aan enkele cruciale vaarroutes voor de binnenvaart in Nederland. Door het mogelijk te maken om tegelijkertijd te investeren in deze drie zaken, wordt het bekende kip-ei probleem voor groen transport doorbroken.’’
Klimaatminister Jetten is voorstander van een groene binnenvaart en ziet een toekomst op het water met een toegankelijke laadinfrastructuur voor elektrisch varen. Dat doet inmiddels ook het bedrijf Ebusco, fabrikant van elektrische bussen, dat onlangs heeft aangegeven ook in elektrisch binnenvaart te gaan investeren.