2023 zal altijd een gedenkwaardig jaar zijn voor Henri Honkoop. Het was immers het jaar waarin hij na zestien jaar weer in loondienst kwam te werken, na de overname van Honkoop Barging door Contargo. In de rol van managing director bij Contargo Transbox helpt hij zijn ‘kindje’ verder op te groeien.

De verkoop van Honkoop Barging betekende zeker niet het einde van het tijdperk. Het was juist het begin van een nieuwe levensfase, onder de vleugels van het aanzienlijk grotere Contargo. ,,We waren een kleine speler op de containermarkt met Honkoop Barging’’, zo kijkt Honkoop (47) terug. ,,Met de steeds veranderende regelgeving en met de continue investeringen die worden gevraagd in de software wordt het voor een kleinschalig bedrijf steeds lastiger. Dan kom je voor de keuze: zelf groeien door overnames te doen of… Ik koos ervoor om te verkopen.’’

Organiserend
Een paar stapjes terug. Henri Honkoop – getrouwd, vader van drie kinderen en woonachtig in Krimpen aan den IJssel – groeide op aan en met het water. Vader was schipper, opa was schipper en ook in de generaties daarvoor werd al gevaren. ,,Ik heb altijd geweten dat ik ook de scheepvaart in wilde, maar het was de organiserende kant die mij meer aantrok. Liever een negen-tot-vijf-baan voor mij, haha! Nee, dat was in de praktijk nooit het geval. Gelukkig niet!’’
Na de LTS mocht hij direct gaan werken, eerst bij een expediteur en daarna begon hij als junior bevrachter bij Gevelco. Door een treurige omstandigheid, het onverwachte overlijden, schoof Honkoop al snel door en was hij na vier jaar al eindverantwoordelijk voor de binnenvaart bij Gevelco. In 2007 nam hij de volgende stap in zijn carrière en richtte hij Honkoop Barging op, met de focus op de binnenlandse containervaart.

Vliegende start
,,Ik begon alleen, met de steun van mijn toenmalige vriendin, mijn huidige vrouw, die me hielp met de administratie. Maar ik had al een groot netwerk opgebouwd en had een vliegende start. Na een jaar zaten we al met vier man op kantoor. Uiteindelijk zaten we daar met z’n zessen en waren de volumes die we vervoerden dusdanig gegroeid dat vanzelf de vraag kwam: waar gaan we naartoe met het bedrijf?’’
Verkopen was een logische, maar toch geen hele makkelijke beslissing om te nemen. Immers: ,,Je moet afscheid nemen van je kindje, van het bedrijf waarin je zó veel tijd en energie ingestoken hebt en dat zo’n belangrijk onderdeel van je identiteit geworden is.’’ Honkoop werd door meerdere partijen gehad en kwam de overname uiteindelijk overeen met Contargo. ,,Ik had een hele goede klik met Marcel Hulsker, die op dat moment directeur was. Wij hadden dezelfde visie: dat Contargo Honkoop kon helpen doorgroeien. Dat gaf voor mij de doorslag.’’

‘We hadden dezelfde visie: dat Contargo Honkoop kon helpen doorgroeien’

Contargo Transbox
Met de overname van Honkoop Barging, per 2 januari dit jaar, kon Contargo zijn activiteiten en dienstverlening in de Benelux verder uitbreiden. Zelf werd Henri Honkoop, samen met Carsten Borchers, managing director van Contargo Transbox. Het is een hele nieuwe realiteit door de schaalgrootte van Contargo. ,,Ik heb hier een veel groter team om me heen, dat is duidelijk merkbaar. Ik heb meer vrije tijd om door te brengen met mijn vrouw en kinderen. Als je zelf ondernemer bent, komt er zó veel meer kijken bij je werk. Dat maakt het nu makkelijker. Aan de andere kant: het geeft enorm veel energie als dingen lukken waarvoor je zelf je nek hebt uitgestoken als ondernemer.’’

Hij heeft overduidelijk recht van spreken. De overname door Contargo, na nét geen zestien jaar, mag best beschouwd worden als kroon op het werk, beaamt hij. ,,Ik was er trots op dat ik door zo’n gerenommeerde organisatie benaderd werd en dat ik als een serieuze partij werd gezien bovendien.’’

Vergroening
Vooruitkijkend naar het nieuwe jaar voorziet Honkoop: ,,Een uitdagend jaar voor de containervaart waarin we opnieuw moeten kijken naar volgende stappen in de vergroening. Daarin moeten we zeker de ogen niet sluiten voor de vernieuwingen die al hebben plaatsgevonden in het wegvervoer. Het is een lastige keuze waarvoor we staan: waterstof, accu’s, methanol, ammoniak? Ik hoop dat het moment niet te lang meer op zich laat wachten waarop we een duidelijk richting kunnen kiezen.’’

Over…
Honkoop Barging was een gerenommeerde aanbieder van binnenscheepvaarttransporten in het gebied van de ARA-havens. Tot het pakket van diensten behoorde onder andere het intra-port verkeer in de haven van Rotterdam, het verkeer tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen, als ook de vele dagelijkse lijndiensten op het gebied van containervervoer tussen enerzijds de havens van Rotterdam en Antwerpen en anderzijds diverse regio’s zoals Gent, Vlissingen en Terneuzen.

Met een jaarlijks transportvolume van 2,1 miljoen TEU behoort Contargo tot de grote logistieke containernetwerken in Europa. Contargo integreert het containervervoer tussen de westelijke zeehavens, de Duitse Noordzeehavens en het Europese achterland. De onderneming heeft in Duitsland, Frankrijk en Zwitserland 24 containerterminals en zeven vestigingen in Duitsland, Nederland en België. Ze heeft eigen scheeps- en spoordiensten. De twaalfhonderd medewerkers realiseerden in 2022 een jaaromzet van 711 miljoen euro.