Zeeschepen kunnen toch weer aanmeren bij de Park- en Lloydkade in Rotterdam doordat publiek wordt afgeschermd met een hek. Foto: E. Lengkeek

De sluiting van de Park- en Lloydkade door het Havenbedrijf Rotterdam voor zeeschepen, heeft tot een storm in een glas water geleid, zo blijkt. Daags na de sluiting kwam het Havenbedrijf Rotterdam voorlopig met een oplossing: een hek eromheen.

• Ellen Lengkeek

Het Havenbedrijf Rotterdam verwees bij de gedwongen sluiting van de kade op 20 oktober naar een inspectie van de Europese Commissie in september om de veiligheid van havens te verbeteren. Daaruit blijkt dat de huidige beveiligingsmaatregelen van deze openbare wachtlocaties niet voldoen aan de verwachtingen van de inspecteurs van de Europese Commissie.
De kade wordt door zeeschepen vooral gebruikt om te wachten op een ligplaats, om passagiers of bemanning te wisselen of inspecties te ondergaan. De bemanning van de schepen moet ervoor zorgen dat geregistreerd wordt wie aan boord komt of van boord gaat en voorkomen dat ongewenste lieden aan boord komen, bijvoorbeeld door de loopplank standaard omhoog te laten.
Rotterdam beveiligde het gebied met camera’s vanwege de publieke ruimte, het bewoond gebied en het beschermd stadsgezicht. Ook werden er soms inspecties gehouden. Volgens de inspecteurs is dat niet voldoende, waardoor de kade vorige maand dicht ging voor de schepen.

400 meter
Het Havenbedrijf komt nu met een oplossing: een hek op de kade om de schepen af te schermen voor onbevoegden. ,,Van het najaar tot maximaal 1 maart 2024 staan er tijdelijke hekwerken op de kade, over een lengte van vierhonderd meter tussen het Maastunnelgebouw en de Ballentent’’, schrijft het Havenbedrijf. ,,De hekwerken komen op maximaal vijf meter uit de waterkant te staan en zijn doorzichtig, zodat er zicht op het water blijft. Het gedeelte op de kade rond de zeeschepen wordt hiermee afgesloten voor publiek en beveiligingspersoneel houdt toezicht.’’

Het gedeelte op de kade rond de zeeschepen wordt hiermee afgesloten voor publiek en beveiligingspersoneel houdt toezicht

Onbevoegden
Cameratoezicht werd in eerste instantie als afdoende beschouwd, maar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam zouden de Europese wet- en regelgeving anders hebben geïnterpreteerd en uitgevoerd, aldus de inspecteurs.
De zeeschepen aan deze kade waren makkelijk toegankelijk voor onbevoegden. Dat is al jaren zo, maar nu werd een verbod ingesteld. Dat zorgde voor onvrede bij het havenbedrijf maar ook bij de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) en de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors (VRC). ,,Dat besluit kwam totaal onverwacht’’, stelden zij. ,,Voorafgaand heeft er geen overleg plaatsgevonden met de belangrijke stakeholders KVNR en de VRC.’’
Het weren van de schepen zou volgens hen ook effecten hebben op de duurzaamheid, veiligheid en efficiëntie in de Rotterdamse haven. ,,Als gevolg van dit besluit zal er een toename zijn in scheepsbewegingen en langere vaartijden, wat leidt tot een verhoogde CO2- en NOx-uitstoot en minder toegang tot de wal voor zeevarenden’’, schreef de KVNR.

Meer wachtlocaties
Jaarlijks maken zo’n zeventienhonderd zeeschepen gebruik van de openbare ligplaatsen aan de Parkkade en vierhonderd zeeschepen van de ruimte aan de Lloydkade. Met een hek is het probleem nog niet van de baan. Dat mag er tot maart 2024 staan. Het Havenbedrijf zal daarom voor een andere oplossing moeten zorgen.

Ook de andere Nederlandse openbare wachtlocaties zullen nader worden onderzocht door de Europese Commissie. ,,Het gaat om regelgeving in het kader van de ISPS Code: International Ship and Port Facility Security Code. Die geldt sinds 2004 voor zeeschepen en havenfaciliteiten die deze zeeschepen ontvangen. Deze regelgeving richt zich op de verbinding tussen het schip en de kade – de zogenoemde ‘ship-shore interface’ – en verlangt beveiligingsmaatregelen voor zowel het schip als de havenfaciliteit’’, schrijft het havenbedrijf.