Rijkswaterstaat is zich bewust van problemen en verricht momenteel op veel plekken onderhoud aan sluizen, zegt een woordvoerder. Zo werd onlangs de sluisdeur van de westkolk sluis Belfeld in Limburg teruggehangen nadat er nieuwe nivelleerschuiven zijn geplaatst. Als deze openstaan, zoals hier links te zien, stroomt er water uit de kolk. Ook de sluis Sambeek wordt opgeknapt. Werk aan beide sluizen duurt nog het gehele jaar. (foto Rijkswaterstaat)

Opvallend veel partijen luiden de noodklok over de slechte staat waarin de vaarwegen van Zuid-Nederland verkeren. Scharnieren van een sluis die kapotgaan, een kelder bij een sluis die onder water loopt of schade aan een tandwiel. De gevolgen: ergernissen en stremmingen voor de binnenvaart.

Ellen Lengkeek

Volgens evofenedex, het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart, de Vereniging van Waterbouwers en Koninklijke BLN-Schuttevaer – samen georganiseerd binnen het COV – is het schering en inslag met beperkingen en stremmingen van vaarwegen in Zuid-Nederland. ,,De betrouwbaarheid van de vaarwegen laat ernstig te wensen over, juist in een tijd waarin de overheid bedrijven stimuleert om gebruik te maken van vervoer over water’’, schrijft evofenedex. Samen met de andere partijen trekt deze organisatie voor ondernemers in Nederland aan de bel, en spreekt daarbij de wens uit dat Rijkswaterstaat het onderhoud voortvarender oppakt met het bedrijfsleven.

Stremmingen
,,Plotselinge problemen bij sluis Schijndel en Helmond, omdat de scharnieren (taatskappen) blijken af te brokkelen. Onverwachtse tandwielschade aan sluis Weurt. De kelder van de aanvaarbeveiliging van sluis Empel die onder water loopt. Allemaal recente voorbeelden van problemen die tot kortere of langere (ongeplande) stremmingen hebben geleid. Wat staat ons de komende maanden nog te wachten?’’, aldus een woordvoerder. De Zuid-Willemsvaart werd al diverse malen gestremd om onderhoud aan sluizen te kunnen verrichten. Daarbij klagen schipper over haperende software bij kunstwerken en daardoor verplicht omvaren.

Extra voorraad
De gevolgen voor het vervoer van goederen zijn volgens de binnen COV verenigde partijen enorm. ,,Mengvoederfabrieken die ineens grote hoeveelheden extra voorraad moeten aanleggen of juist dreigen leeg te lopen vanwege gestokte aanvoer van grondstoffen. Essentiële goederen voor de levensmiddelenindustrie en supermarkten die te laat komen.’’ De branche heeft in een gesprek met de hoofdinspecteur directeur van Rijkswaterstaat in Zuid-Nederland om opheldering gevraagd.

Groot onderhoud
In oktober 2020 is Rijkswaterstaat gestart met onderhoud aan de sluizen in Schijndel en Helmond. Het onderhoud stond gepland voor 2021. ,,Uit inspectie bleek echter dat de slijtage van de draaipunten zodanig is dat het onderhoud eerder moet worden opgepakt’’, aldus RWS in een eerdere reactie. De werkzaamheden zijn de eerste grote onderhoudswerkzaamheden sinds de sluizen ruim vijfentwintig jaar geleden in gebruik genomen zijn. Onderhoud is ook in dit jaar gepland. Scheepvaart wordt gewezen om bij stremmingen om te varen via het Wilhelminakanaal, de Zuid-Willemsvaart en Kanaal Wessen-Nederweert. Bedrijven zijn daar niet blij mee. Stremming van de Zuid-Willemsvaart levert volgens ondernemers flinke schade op.