‘Alsof sluiting van de A2 wordt geaccepteerd!’

Schippers en binnenvaartbedrijven hebben boos gereageerd op Rijkswaterstaat na de dreigende stremming van sluis Heel en de St. Servaasbrug in Maastricht. Brancheorganisatie KBN heeft erger kunnen voorkomen, maar het probleem van verouderde camera’s is niet zomaar verholpen. ASV wil een evaluatie van bedienen op afstand.

Brancheorganisatie KBN heeft erger kunnen voorkomen, maar de problemen rond stremming van sluis Heel en de St. Servaasbrug zijn nog niet achter de rug. Rijkswaterstaat stelt dat de camera’s zijn verouderd en daarom niet meer in het donker kan worden geschut.
Daarom besloot Rijkswaterstaat dat vanaf 24 november scheepvaart alleen gebruik kon maken van de sluis tussen zeven uur in de ochtend en vijf uur ’s middags. De verouderde camera’s zouden een beperkt zicht geven op de sluis in de nacht. Ook de Sint Servaasbrug zou alleen worden bediend tussen negen (9.00) en vijf (17.00) uur en mogelijk daarna wel worden opengezet voor scheepsverkeer.

De mededeling viel niet bepaald goed bij binnenvaartondernemers. ,,Onacceptabel!’’, reageerde ASV direct. ,,Rijkswaterstaat heeft zijn spullen niet op orde en benadeelt daar wederom de binnenvaart mee. Schippers moeten hun spullen op orde hebben op straffe van torenhoge boetes, maar de overheid hoeft dat kennelijk niet’’, aldus woordvoerster Sunniva Fluitsma. ,,Dat gebeurt dan nota bene op een hoofdvaarweg terwijl minister Harbers maar blijft pleiten voor modal shift. We weten allemaal wat er zou gebeuren als men de A2 zou afsluiten: dat zou door niemand worden geaccepteerd.’’

Felle lampen
Ook Koninklijke Binnenvaart Nederland ging met Rijkswaterstaat om tafel waarna de bediening van de sluis al werd verruimd van zeven (7.00) tot elf (23.00) uur. De ‘simpele’ oplossing om de camera’s te vervangen of felle lampen te plaatsen bij de sluis om beter zicht te krijgen, zijn onderzocht maar niet haalbaar. Mogelijk kan de inzet van extra mankracht wel helpen, was de gedachte.
KBN: ,,Tevens is geopperd om contact te houden met de schepen via de marifoon en desnoods een maatregel uit te vaardigen dat de sluis alleen nog dead slow mag worden ingevaren. Dat is een optie die nog is meegenomen. Er wordt ook gekeken naar het inzetten van verkeersregelaars waardoor de 24/7 bediening kan worden hervat en naar de mogelijkheid om de St. Servaasbrug in de hoogste stand te zetten. Het verkeer vanuit Born kan hierdoor zijn weg vervolgen, maar het verkeer vanuit het zuiden vindt de brug als een bottleneck op zijn weg.’’

Toch opgelost
Schippersvereniging ASV heeft aangegeven ‘moe te worden’ van Rijkswaterstaat. ,,Vlot en veilig varen is er zo niet bij met deze situatie. Bovendien wordt er altijd gesuggereerd dat bedienen op afstand prima zou werken, maar niet als door afhankelijkheid van beelden en camera’s de binnenvaart gestremd wordt, zoals regelmatig het geval is. De ASV vraagt dan ook al jaren om een evaluatie van bedienen op afstand. Wanneer komt dat er nu eens?’’
Klagen hielp. De sluis ging eindelijk eind vorige maand toch weer 24/7 open. Dat kon dankzij de inzet van extra verkeersregelaars door Rijkswaterstaat ter plekke.