Met al zijn ervaring weet Meindert Boxhoorn: ,,Personeel vinden is moeilijk, goed personeel nog veel moeilijker.’’

Auteur: Leo van Teeffelen

Een schat aan ervaring heeft Meindert Boxhoorn opgedaan in de scheepvaart. Later heeft hij zich samen met en voor anderen lang ingezet op het gebied van maritieme personeelsdiensten. Op een nieuw kruispunt in zijn leven richt hij Flexbox Crewing op en is hij zelf aan de slag gegaan met een sterk team. En een visie voor de toekomst.

Eerst duiken we in het verleden van de onlangs zestig jaar geworden Boxhoorn. ,,Na mijn middelbare schooltijd ben ik in 1980 gaan varen. Dat kwam zeker niet van mijn ouders, maar gek genoeg is ook mijn broer gaan varen. Dus er moet toch ergens iets in die genen zitten. Ook voor mij gold het hele traject: begonnen als lichtmatroos en opgeklommen tot stuurman/kapitein.’’
Vanaf 1991 neemt hij zijn vaarervaring mee in de maritieme inspectie. In zijn rol als inspecteur reist hij heel de wereld rond. ,,Het was een mooie job, ik heb veel gezien. Van de goede manier waarop we in Nederland en omringende landen omgaan met de regels tot de meest onveilige situaties in West-Afrika en Azië. Zelfs in rijke landen zoals in de Verenigde Staten namen ze het soms niet zo nauw.’’
In 2003 volgt er een switch in zijn carrière, wanneer hij zich voor verschillende bedrijven richt op de maritieme personeelsdiensten. Die ervaring komt goed van pas bij het nieuwe Flexbox Crewing. ,,Ik heb alle kanten van de nautische wereld gezien en meegemaakt. In de huidige tijd is het inzetten van personeel uit bijvoorbeeld Oost-Europa, de Filipijnen en Indonesië volledig ingeburgerd. Maar vergeet niet: personeel vinden is moeilijk, goed personeel nog veel moeilijker.’’
,,We werken met Flexbox Crewing voor de zeevaart en de baggersector, maar toch voornamelijk voor de binnenvaart. Kennis van de regelgeving is heel belangrijk, het is ingewikkeld in Europa als het gaat om vergunningen en contractvormen. Behalve op mijn eigen ervaring kan ik terugvallen op mensen uit mijn team, waaronder twee Polen. Een van hen afgestudeerd en zeer ingevoerd op dat gebied, daar heb ik een hoop aan.’’ Een ander teamlid is zijn stiefzoon, ook afgestudeerd en een kei in de digitale wereld.

Platform
Zo komen we op de visie die Boxhoorn heeft voor de toekomst van zijn bedrijf. ,,Op de eerste plaats is het belangrijk dat je voor zowel de opdrachtgevers als voor het personeel de zaken goed op orde hebt. Alles moet goed geregeld zijn, waaronder de verzekeringen. Wij regelen alles vanuit Cyprus en Nederland en via betrouwbare connecties in Luxemburg. Daarnaast hebben we als familiebedrijf, mag je wel zeggen, een visie op hoe het verder moet. We willen een platform worden voor zowel het personeel als de opdrachtgevers. Waar nu nog veel telefonisch gaat, wordt het straks een kwestie van inloggen. We maken een digitale slag naar deze tijd, vandaar dat ik zo blij ben met een nieuwe generatie binnen mijn bedrijf.’’

Wat blijft is het belang van het netwerk, het behoud van een goede reputatie en de feeling voor het vinden van de juiste match tussen opdrachtgever en personeel. Daar houdt het niet op: zorgen voor begeleiding van het personeel, een correcte financiële afwikkeling, afdragen van sociale premies en de eerdergenoemde verzekeringen. Dat blijft de kurk waar goede maritieme personeelsdiensten op drijven. Ooit hoopt Boxhoorn Flexbox Services als een gezond en succesvol lopend bedrijf over te kunnen dragen aan die nieuwe generatie, maar voorlopig is daar geen sprake van. ,,Ik ben er nog lang niet aan toe om thuis op de bank te gaan zitten’’, zegt hij treffend.
Inmiddels wordt de website steeds verder opgetuigd, met als belangrijkste onderdelen Aflossers, Vaste crew, Payrolling en Software, de pijlers onder Flexbox Crewing.

www.flexboxcrewing.com