(foto C. Nagtegaal)

Waterstof aangedreven schip
Europarlementariër Caroline Nagtegaal-van Doorn: ‘Het was weer ouderwets genieten in Port of Rotterdam. Het zware ladingschip Sun Shine kwam binnenlopen vanuit China met elf binnenvaartcasco’s aan boord. De rompen zijn van boord gehesen door Bonn & Mees. Een megaklus en tegelijkertijd een minutieus karwei! Casco ‘CS882’ is 135 meter lang en wordt de komende maanden afgebouwd bij Concordia Damen Shipbuilding. Onder de naam WEVA project krijgt dit casco een revolutionaire brandstofcelvoortstuwing aan boord.
#energietransitie #waveproject #waterstof #fitfor55

———


(foto’s Havenvrienden)

Foto-eer Havenvrienden
We vinden ze altijd geweldig: de foto-maandwedstrijd van de Havenvrienden. Bert Dries roept voor de winnende plaat van deze maand zijn havenvrienden op het thema ‘roest’vast te leggen. De winnaar komt later groot op de buitenkant van het Maritiem Museum.

———


(foto PowNed)

Vrouwen die varen
In het nieuwe televisieprogramma Vrouwen die Varen gaat omroep PowNed het water op met de stoerste schippersvrouwen van Nederland. Vijftien vrouwen die hun droom hebben waargemaakt door te kiezen voor een carrière in de vaart worden op werk en privé gevolgd in deze zesdelige serie.
Zo worden onder meer een aantal binnenvaartschippers, een loods in de haven van Rotterdam, een stuurman op een kraanschip, een first officer riviercruise en een mobiele verkeersleider voor Rijkswaterstaat geportretteerd. Benieuwd wie deze vrouwen zijn in een van de meest interessante beroepsgroepen? Vrouwen die Varen is iedere donderdag tot 27 april om 20.25 uur te zien op NPO3 en op NPO Plus.

———

Gasolieverbruik gedaald
Ms Estero met een mooie binnenlandse reis voor de boeg. ‘Sinds de ombouw naar een gemariniseerde Stage V Euro 6 Daf-motor is mijn gasolieverbruik met maar liefst 30 procent gedaald. Dat betekent ook 30 procent minder CO2 en daar ben ik bijzonder trots op’, zegt binnenvaartondernemer Robin Vermeeren.

———

Julianakanaal
De steunberm van de bouwkuip in het Julianakanaal, voor extra stabiliteit, is inmiddels aangebracht. Het grondwater is onder controle. Er mag weer op het Julianakanaal worden gevaren. Uiteraard met de eerder overeengekomen snelheid van 6 kilometer. per uur. Evenals voorafgaand blijft er 24 uur per dag scheepvaartbegeleiding op het traject. #KBN #Rijkswaterstaat

——–

Rifblokken
Een rif, op z’n Rotterdams. In de Nieuwe Waterweg staan zeventien rifblokken die golven breken en het getijdeleven stimuleren. Ze bieden (trek)vissen beschutting en een groeiplaats voor schelpen. Goed voor biodiversiteit en waterkwaliteit. Bij laag water kun je het innovatieve rif zelf zien. @RWS-WNZ