Gedeputeerde Jeannette Baljeu wist de Blue Venice, ondanks de abominabele weersomstandigheden, vaardig te dopen. (foto Romy van den Boogaart)

De eerste elektrische veerponten zijn al in de vaart. In Velzen bijvoorbeeld over het Noordzeekanaal en bij onze zuiderburen varen ze in Antwerpen en Oostende van oever tot oever. Sinds begin april is er een primeur voor de Drechtsteden: een waterbus die elektrisch vier haltes aandoet in plaats van twee.

Leo van Teeffelen

Op 10 maart werd een en ander feestelijk ingeluid bij rederij Aqualiner aan de Schokhaven in Zwijndrecht, de plek waar de waterbussen overnachten en worden opgeladen. Gedeputeerde Jeannette Baljeu van Zuid-Holland doopte daar, onder abominabele weersomstandigheden, op een vaardige manier de Blue Venice. De eerste van de drie volledig elektrische waterbussen die gezamenlijk de dienstregeling tussen Dordrecht, Zwijndrecht en Papendrecht onderhouden.

Over een paar maanden komen er nog zes bij, dat zijn iets grotere hybride waterbussen die de langere afstanden naar Kinderdijk, Rotterdam en (nieuw) Rivium in Capelle aan den IJssel aandoen.
Al deze waterbussen zijn gebouwd door Damen Shipyards Group op hun eigen werf in Turkije. Damen Shipyards is inmiddels samen met Purus Marine (DPL), aandeelhouder geworden van Aqualiner.

Snellader
De volledig elektrische waterbus, zoals de Blue Venice, is 23,2 meter lang en wordt aangedreven door twee Hydromaster Thrusters van 75 kW elk. Daarmee bereikt deze waterbus een snelheid van bijna 20 kilometer per uur. De energie komt uit twee 92 kWh Toshiba LTO accu’s. Tijdens het rondje tussen de drie Drechtsteden laadt de waterbus in Papendrecht telkens op bij een snellader.
Er kunnen vijfenzeventig passagiers mee, vijfenzestig fietsen en twee bemanningsleden. Aan boord is een toilet, ook toegankelijk voor invaliden. De passagiers kunnen tijdens de vaart hun mobiele apparatuur en/of hun elektrische fiets opladen. Damen heeft de schepen zo licht mogelijk uitgevoerd, onder andere door het gebruik van carbon. Daarnaast is het interieur gebaseerd op circulaire principes, met gerecyclede producten en met veel natuurlijke materialen zoals wol en hout. Gerbrand Schutten van Aqualiner vertelde niet alleen over het interieur met onder meer een loungebank en tafeltjes om op de laptop te kunnen werken, hij maakte tevens bekend dat de schepen, na allerlei benamingen te hebben gehad, weer teruggaat naar de oorsprong. Ze heten voortaan weer gewoon waterbus en dat staat er ook op.

Uitstoot
Gedeputeerde Baljeu vertelde na de doop dat de Blue Venice en haar twee zusterschepen bijdragen aan het doel van de provincie, namelijk dat al het openbaar vervoer in 2030 emissievrij is. Dat is nog niet meteen het geval met de zes grotere hybride waterbussen voor de langere afstanden die over enkele maanden in de vaart komen. Deze dieselelektrische schepen zijn voorzien van twee elektrische thrusters, twee 84 kWh Toshiba accu’s én een 522 kW sterke Scania DC16 Stage V als generator. Samen goed voor 40 kilometer per uur.
Door de opzet heeft deze waterbus een aanzienlijk lagere uitstoot. Ze zijn voorbereid op een volledig elektrische aandrijving, iets wat voor 2030 gerealiseerd moeten zijn.
Voor beide typen catamaranschepen geldt dat de ze, onder andere door rompoptimalisatie, golfslag tot een minimum beperken en dat is weer fijn voor iedereen die op het water verblijft.

www.waterbus.nl