Foto: Rick Delbressine

‘Beetje meer naar rechts nog!’
Als je denkt dat je in dik 10 jaar Rijkswaterstaat veel gezien hebt, sta je ineens een chinook aanwijzingen te geven voor het dichten van de dambreuk in Maastricht.
@foto Rick Delbressine @Rijkswaterstaat Technisch adviseur Maassteem

———


Foto: W. Eikelboom

Herstel IJssel
Vaartuig Heffesant herstelt vaarwegmarkering op de IJssel die kapotging.

———


Foto: RWS Zuid NL

Wiepenroosters
Rijkswaterstaat werkt met aannemer Mourik keihard aan een tweede nooddam bij Bosscherveld. Daar werd in januari de overlaatdam beschadigd. Deze werkt als waterkering in de Maas. Mensen knopen er takenbossen aan elkaar: wiepenroosters, die met stenen de basis vormen voor de nooddam. Deze tweede dam wordt steviger en gaat langer mee totdat de eigenlijke overlaatdam is gerepareerd. ‘We weten dat dit werkt, dat hebben we pas nog gezien bij de stuw Roermond.’

———


Foto: Ministerie

Stadsbrug komt er
Het ministerie van Binnenlandse Zaken, de metropoolregio Rotterdam-Den Haag en de gemeente Rotterdam hebben de afspraken over een nieuwe, derde, stadsbrug over de Maas definitief vastgelegd.

———


Foto: Koninklijk Huis

Koninklijk bezoek voor bedrijven Port of Zwolle
De Koning bezoekt bedrijven in Port of Zwolle, het havenbedrijf van Zwolle, Kampen en Meppel. Het bezoek was gericht op circulair ondernemen en het inspelen van veranderende vervoersstromen. Lees elders in deze krant meer over het bezoek.

———


Foto: Frans Sanderse


Foto: Pedro Hoek

Kerst is toch voorbij!?
Ik dacht dat de kerst voorbij was. Toch weer ballen in de boom… euh boot Deze fraaie foto van Frans Sanderse van de Havenvrienden leverde meer dan honderd reacties op: ‘Dan heb je wel een hele grote boom nodig!’ ‘Hoe groot is zo’n tank wel niet?’, ‘wacht maar tot het een keer fout gaat, dan heb je echt vuurwerk’ en ‘hopen dat het nooit fout gaat.’

Pedro Hoek plaatste er een interessante tekening bij van een doorsnede van een LNG-tanker, waar het dus om ging.