Op 26 oktober 2023 werd het NBKB geschorst. De aanleiding van deze schorsing waren tekortkomingen die tijdens een audit in het voorjaar van 2023, uitgevoerd door de Raad voor Accreditatie (RvA), waren geconstateerd en niet tijdig dan wel onvoldoende waren verholpen. Het inspecteren en (her)certificeren van binnenvaartschepen kwam hierdoor voor een groot deel stil te liggen en de impact voor alle betrokkenen was en is groot.

Toekomst
Woensdag 14 februari heeft het NBKB officieel bericht ontvangen van de RvA dat de schorsing beëindigd is. Daardoor kunnen de inspecties hervat worden. Dit is na maanden van onduidelijkheid en onzekerheid een heel positief bericht. Het bestuur van NBKB is zich terdege bewust dat een dergelijke situatie niet nogmaals mag ontstaan. Dit betekent dat de toekomstplannen voor het NBKB in de komende periode verder worden vormgegeven met het doel de kwaliteit en veiligheid van de binnenvaart te bevorderen middels het uitvoeren van centraal gecoördineerde inspecties. Het NBKB moet moderniseren en meebewegen met de ontwikkelingen in de binnenvaart. Ook het borgen van de continuïteit van het NBKB heeft hoge prioriteit. Er zullen nieuwe mensen worden aangetrokken om dit alles te kunnen realiseren. Door de schorsing is het aantal nog te certificeren schepen enorm opgelopen en het aantal NBKB inspecteurs is beperkter nu een aantal inspectiebureaus de samenwerking hebben beëindigd.

Historie
Het NBKB heeft op dit moment geen eigen inspecteurs in dienst maar heeft al, vanaf de mandatering in 2013 door Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T), een hechte samenwerking met meerdere inspectiebureaus die inspecteurs leveren aan het NBKB. Tot aan het moment van schorsing was het gebruikelijk keuringsaanvragen direct bij de keuringsbureaus in te dienen. Vervolgens werd een overeenkomst opgesteld tussen de opdrachtgever en het NBKB en werd de keuring uitgevoerd door een van de inspecteurs. Deze werkwijze zal naar aanleiding van de schorsing worden gewijzigd.

Capaciteit
Het NBKB had naast de kantoororganisatie 34 inspecteurs ter beschikking, die jaarlijks samen meer dan 1500 inspecties uitvoerden. Zoals eerder is gecommuniceerd hebben een aantal inspectiebureaus met in totaal 15 inspecteurs de samenwerking helaas beëindigd. Dit heeft natuurlijk enorme gevolgen voor de capaciteit. De overige 19 inspecteurs zijn voor een groot deel werkzaam voor EOC waar op dit moment constructieve gesprekken mee worden gevoerd. Ook staat het NBKB nog steeds open om met ieder inspectiebureau en inspecteur (nogmaals) in gesprek te gaan. Dit geldt ook voor de inspectiebureaus die kortgeleden de samenwerking hebben beëindigd. Vanuit het NBKB zal er alles aan gedaan worden om de capaciteit weer te verbeteren.

Geldigheid Certificaten
IL&T heeft certificaten van schepen, met een afloopdatum vóór 1 mei 2024, éénmalig verlengd voor de periode van 6 maanden (bron: nieuwsbericht IL&T van 7 februari jl.). Door een scheepseigenaar moet veel geregeld worden voor het inplannen van een inspectie van het schip zoals een scheepswerf, de inspecteur en veel andere betrokkenen. Dit brengt uitdagingen met zich mee in een periode waarin de capaciteit van de inspecteurs onder druk staat. Er zal zo veel als mogelijk gekeurd moeten worden op volgorde van verloopdatum van de certificaten. Daarnaast kunnen inspecties ook door andere partijen zoals Bureau Scheepvaart Certificering (BSC) en Register Holland (RH) worden uitgevoerd.

Nieuwe werkwijze en website
Keuringsaanvragen dienen volgens de nieuwe procedure direct bij het NBKB worden aangevraagd en niet meer bij de inspecteur of expertisebureau. Het aanmelden kan via de hernieuwde website van het NBKB die vanaf volgende week bereikbaar is. Het is daarbij niet meer mogelijk dat u tweemaal achtereenvolgens dezelfde inspecteur aan boord krijgt voor een inspectie. Dit is een bewuste keuze om de onafhankelijkheid en onpartijdigheid te kunnen borgen en dit vervolgens ook aantoonbaar te maken. Kortweg betekent dit wanneer 7 jaar geleden inspecteur A uw schip heeft gekeurd, inspecteur A dit niet na 7 jaar weer mag doen. U kunt dan terecht bij inspecteur B/C/.. Wel kan een voorkeur voor een bepaalde inspecteur worden opgegeven om geografische redenen. Het is echter aan NBKB om de aanvragen te behandelen en vervolgens een inspecteur toe te wijzen. Wij vragen begrip voor lange(re) wachttijden en willen erop wijzen dat er zoveel als mogelijk gewerkt zal worden op volgorde van verloopdatum van de certificaten.

Transafe
Voor het verhelpen van de tekortkomingen is in de achterliggende periode nauw samengewerkt met Transafe. Vanuit deze nauwe samenwerking is de intentie ontstaan om het NBKB verder te laten ontwikkelen onder de vleugels van Transafe. In de voor ons liggende periode zal het NBKB bestuur samen met Transafe de ontwikkeling van het NBKB verder vorm geven. Het bestuur van NBKB kan mededelen dat NBKB als zelfstandige entiteit onder Transafe zal blijven bestaan. Wij zullen ons gezamenlijk inzetten voor een veilige binnenvaart, voldoende inspectiecapaciteit voor nu en in de toekomst.