Dit grote team van medewerkers staat samen met de ruim 30 toppers van de buitendienst bij Veth Propulsion 24/7 paraat voor de binnenvaart.

Veth Propulsion werd ooit groot als servicebedrijf in de binnenvaart. Later groeide het uit tot een internationale dienstverlener en producent voor meerdere maritieme takken van sport. Maar Veth koestert zijn afkomst en geeft de binnenvaart een speciale plek binnen zijn organisatie; om ook in de toekomst gegarandeerd de service te kunnen bieden op een manier die bij de binnenvaart past.

Met z’n drieën zitten ze rond de tafel: Wim Boom (na korte afwezigheid sinds 2 januari terug bij Veth Propulsion), Jeroen Kleipas en Jan van Stenis, de drie gezichten van de binnenvaart-verkoopafdeling van Veth Propulsion. Daar hoort René van Maastrigt eigenlijk nog bij, stellen ze, want die is verantwoordelijk voor de hermotoriseringen die Veth uitvoert. Het belangrijkst is dat ze hier bij elkaar zitten, onder één dak met de afdeling Service van Veth Propulsion. Daar zijn de takken Verkoop en Projectleiding voor de binnenvaart naartoe verhuisd, zodat er één complete en laagdrempelige afdeling Binnenvaart vorm gekregen heeft. Niet alleen qua werkwijze, maar ook fysiek.

Direct contact
Veth Propulsion verwerd, zoals gezegd, in de loop der jaren van een servicebedrijf voor de binnenvaart een toonaangevende speler met een breed portfolio. Bekend zijn uiteraard de innovatieve voortstuwingsoplossingen en Veth is tegenwoordig onder andere actief in de jachtbouw, offshore, baggerij, ferry’s en werkboten. De binnenvaart werd als het ware ‘meegezogen’ binnen die groter groeiende organisatie, stelt Jan van Stenis. ,,Als een bedrijf groter wordt worden de lijnen vanzelf langer. Dat is een natuurlijk proces. Maar juist in de binnenvaart wil je werken met korte lijnen. Je hebt er direct contact met de eindklant, die je snel wil helpen.’’
Hij benadrukt: ,,Dat hebben we ook altijd gedaan hoor. Ik denk dat er geen klant uit de binnenvaart is geweest die ooit hebben gemerkt dat ze vanuit een grotere organisatie werden geholpen. Maar we wilden dit zelf graag: we wilden de binnenvaart – waar de passagiersvaart ook bij hoort – écht een speciale plek geven binnen Veth.’’

Gespecialiseerd
Dat werd dus gerealiseerd door verkoop en projectleiding een fysieke plek te geven naast de serviceafdeling. Het geheel kun je daardoor zien als een klein, gespecialiseerd bedrijf binnen de grote onderneming die Veth Propulsion is. ,,Waar de servicecoördinatoren, verkoop en projectleiders dicht bij elkaar zitten’’, zo schetsen ze de situatie. ,,Dat is een enorme plus, je kunt direct bij elkaar aansluiten met alle antwoorden voor de klant.’’
Zo vullen de mannen aan tafel elkaar ook perfect aan. Wim komt zelf uit de binnenvaart en heeft een enorm netwerk op en aan het water. Jan en Jeroen zijn dan weer afkomstig uit de productie-en servicewerkplaats en kennen dus de projecten en producten van Veth Propulsion door en door, waarbij Jan al jaren verantwoordelijk is voor de service- en after-salesafdeling en Jeroen al een aantal jaar actief is als projectleider.
Lof hebben ze voor ‘moederorganisatie’ Twin Disc (waarbij Veth sinds 2018 behoort), omdat die de waarde zag van zo’n speciale binnenvaarttak binnen het bedrijf. ,,Dat is een blijk van waardering voor de binnenvaart’’, vinden ze, ,,waar onze roots liggen. Daar staan we nu met een heel team 24/7 voor klaar.’’ Jeroen Kleipas vult aan: ,,Waarbij we wél het grote bedrijf achter ons hebben, met alle voordelen van dien op het gebied van materialen, middelen, inkoop, R&D en innovatiekracht. Daarmee kunnen we ook de grotere binnenvaartbedrijven van dienst zijn.’’

Kade
Jan van Stenis neemt zijn bezoek nog even mee naar de servicewerkplaats, direct gelegen aan de eigen kade in de Kooihaven aan de Beneden Merwede, waar schepen tot 135 meter kunnen liggen. ,,Vanaf het water kun je als schipper direct bij ons binnenlopen’’, laat hij zien. ,,De eerste de beste deur komt bij ons uit. Zo zijn de lijntjes allemaal zo kort als ze maar kunnen zijn.’’