NMT

De laatste ontwikkelingen op het gebied van public affairs. NMT praat je graag bij! In de afgelopen weken is met de Rijksrederij gesproken over versnelling van de vlootvernieuwing, ook namen we deel aan een online binnenvaartspreekuur met enkele politici en hebben we samen met SEA Europe input geleverd aan de IMO.

Vlootvernieuwing Rijksrederij
Op 24 juni is er overleg geweest tussen NMT en de Rijksrederij over de mogelijkheden voor versnelling van de vlootvernieuwing. NMT heeft aangegeven dat de vlootvernieuwing een belangrijke basis legt onder het herstelplan voor de sector en dat de bedrijven graag hun kennis en kunde inzetten in de uitwerking van de plannen. De opdrachten van de overheid stimuleren de introductie van duurzame oplossingen en versterken de exportpositie van bedrijven.

Online binnenvaartspreekuur
Op 25 juni was NMT aanwezig bij het eerste online Binnenvaartspreekuur, georganiseerd door VVD-Europarlementariër Caroline Nagtegaal (transport) en Dieke van Groningen, VVD-gemeenteraadslid in Rotterdam (economie, haven, duurzaamheid, energietransitie & mobiliteit). Centrale vraag was: hoe helpen we de binnenvaartsector er weer bovenop, slim te verduurzamen én stellen we de toekomst van de sector veilig? NMT heeft benadrukt dat haar leden staan te popelen om de meest duurzame binnenvaartschepen van de wereld te bouwen, maar dat de EU best eens een financiële stimulans mag geven, zodat de klanten de extra ‘duurzaamheidskosten’ kunnen ophoesten.

Herziening regelgeving sewage-installaties aan boord van zeeschepen
Internationaal zijn er regels voor het gebruik van sewage-installaties aan boord van zeeschepen. Op dit moment wordt binnen de IMO een discussie gevoerd over het herzien van deze regels (MARPOL annex IV). NMT heeft enkele leden die zich met deze installaties bezig houden en heeft er voor gezorgd dat zij direct de Nederlandse overheid van informatie kunnen voorzien.

Realistische verwachtingen alternatieve brandstoffen en energiedragers
NMT is actief betrokken bij het opstellen van een overzicht van de verschillende, in ontwikkeling zijnde, alternatieve brandstoffen en energiedragers door onze Europese koepelorganisatie SEA Europe. Dit overzicht zal worden ingediend bij de IMO en moet de technische basis worden voor discussies over het mogelijk invoeren van regelgeving (EEDI phase 4). Doel is om realistische verwachtingen te delen met betrekking tot de ontwikkeling zodat de regelgeving daarop in kan spelen.

Omgang maritieme sector met China
Mede op initiatief van NMT hebben verschillende stakeholders uit de maritieme sector op CEO-niveau gesproken over hoe de sector om moet gaan met China. Onder andere Gemeente Rotterdam, Van Oord, Boskalis, Havenbedrijf Rotterdam, Huisman, Royal IHC en Damen Shipyards zaten aan tafel. Rode draad was dat we uit moeten gaan van onze eigen kracht door in te zetten op innovatie en een solide basis in Nederland en Europa. Daarnaast zijn maatregelen om de Europese markt te beschermen tegen oneerlijke concurrentie noodzakelijk. Nu wordt bekeken waar de gemeenschappelijke belangen liggen en hoe we deze nog beter op de politieke agenda krijgen.