De Antwerpse rederij Ringoot heeft een zesde schip in gebruik genomen. Het energiezuinige en milieuvriendelijke chemieschip Mts Phorcys zal minerale oliën vervoeren, voornamelijk in de ARA-regio.

Matthias Vanheerentals

De rederij was op zoek naar een jonger schip. Het is een Stage V-schip geworden dat over een ‘Golden Green Award certificate’ beschikt, een keurmerk voor schepen die voldoen aan hoge eisen op gebied van veiligheid en milieu. Achter de klasse V-motor van Caterpillar zit een nabehandelingssysteem dat voor een lagere luchtemissie zorgt. ,,Hoe lager de uitstoot, hoe beter voor het milieu en hoe meer financiële voordelen op gebied van havengelden, producten en diensten’’, zegt Sophie Ringoot. Het schip is voorzien van allerhande extra uitrustingen zoals een flexibele butter wash-installatie, sprinklers, warmte-spiralen, verwarmingsketel en gecoate tanks. Het motortankschip is 125 meter lang en 11,45 meter breed.

Minerale oliën
,,Het schip is al tot eind dit jaar verhuurd aan een Nederlandse klant’’, zegt Sophie Ringoot. ,,Het zal dus vooral in Nederland en België varen en wellicht ook enkele maanden op De Rijn. Plannen om semi-autonoom te varen zijn er momenteel nog niet. We zijn ons hier nog volop aan het informeren maar momenteel is dit voor de tankvaart nog niet aan de orde. Toch zien wij veel potentieel in dit project.
De Mts Phorcys (ex Riad) werd vorig jaar afgebouwd bij de RensenDriessen in het Nederlandse Zwijndrecht. De afbouw gebeurde door BREKO Shipbuilding & Repair. De naam Phorcys werd niet toevallig gekozen. De boot krijgt traditioneel de naam ‘P’ mee en verwijst naar de Griekse mythologie. Phorcys betekent ‘de oude van de zee’. Het nieuwe schip werd zopas gedoopt door Axelle, het 6-jarig dochtertje van Sophie Ringoot.

Familiebedrijf
Rederij Ringoot is een familiebedrijf dat vandaag wordt geleid door twee vrouwen, namelijk Sophie Ringoot en haar 91-jarige grootmoeder Solange Ringoot. Het bedrijf is meer dan enkel scheepseigenaar. Rederij Ringoot staat ook in voor de veiligheid en kwaliteit, bevrachtingen en heeft haar eigen technische dienst voor het onderhoud van de schepen. Momenteel werken er acht mensen op het kantoor te Schoten en een vijftigtal aan boord. Sophie Ringoot is de derde generatie die aan het hoofd van het 71-jarige bedrijf staat. De afgelopen jaren werd het familiebedrijf niet van tegenslag gespaard. Philippe Ringoot, de vader van Sophie en enige zoon van Solange overleed drie jaar geleden geheel onverwacht. Sinds dan zijn de twee dames aan het roer gekomen. Toch zijn ze zeer trots en gemotiveerd om het bedrijf verder te zetten en hopen ook deze aan de volgende generatie te kunnen overdragen.