Foto: Rijkswaterstaat.

Opnieuw zijn er grote problemen bij stuw Grave. Tijdens onderhoudswerkzaamheden is een stuw eruit geklapt. Een tweede juk was door het werk op dat moment buiten werking. De Maas is nu gestremd tussen sluis Sambeek en sluis Grave/Nederasselt. De sluis bij Weurt is ook dicht.

Door: Ellen Lengkeek

De gevolgen voor de scheepvaart zijn groot. Ook de doorgang over het Maas-Waalkanaal is stilgelegd. Om het onderhoudswerk te kunnen uitvoeren was een bouwkuip gemaakt, die nu door het sterk stromende water in een gat is gezogen. ‘’Gelukkig werd er op dat moment niet aan de jukken gewerkt en is niemand gewond geraakt. Het incident gebeurde rond 7.50 uur.
De aannemer probeert de bouwkuip weer op zijn plek te krijgen, dat is een ingewikkelde klus in combinatie met de sterke stroming op de Maas’’, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat.

Met het wegvallen van de twee jukken loopt de Maas feitelijk leeg. Het water tussen Sambeek en Grave daalt sinds vanochtend. De Maas is preventief gestremd om eventuele problemen voor scheepvaart te voorkomen. De Keersluis Heumen is dicht om effecten op het Maas-Waalkanaal en de aftakkingen te voorkomen. Rijkswaterstaat informeert de omgeving zoals woonbooteigenaren en jachthavens.

Grindgat opzoeken
De Algemeene Schippers Vereeniging heeft schippers direct geadviseerd om een diep grindgat op te zoeken, om te voorkomen dat de schepen vastlopen. Als dat gebeurt en de Maas wordt geblokkeerd ondervinden ook België en Duitsland daar grote gevolgen van.

Kwetsbaar
De sluizen van Weurt en Grave zijn verouderd. Die van Weurt ligt er al geregeld uit vanwege onderhoud. Grave krijgt een nieuwe sluis die over vijf jaar in gebruik genomen zou moeten worden maar dat duurt veel langer. Rijkswaterstaat heeft al eerder aangegeven dat de sluis Grave een ‘kritische schakel’ is in de Maas. Als beide sluizen zouden uitvallen is dat een ramp voor de scheepvaart.
Vijf jaar geleden ontstonden er ook grote logistieke problemen toen een schip gevuld met 2000 ton benzeen, de stuw ramde.