‘Bij een volgende periode van extreem laag water zullen we de meerwaarde van deze duwboot echt gaan zien.’

Met de ingebruikname van duwboot Nicolaas van der Wees heeft de Koninklijke Van der Wees groep in Dordrecht zijn vloot nóg completer gemaakt. De nieuwste aanwinst biedt Van der Wees een unieke combinatie van een hoge kijkhoogte en een zeer lage diepgang. Daarmee kan Van der Wees opdrachtgevers een geruststellende transportzekerheid bieden, ook in perioden van zeer laag water.

Door Wout Pluijmert

1,15 meter diepgang, volgeladen. Dat betekent dat een diepgang van 1 meter ook haalbaar is met een minder volle tank. Tel daarbij op de kijkhoogte van 15 meter en de doorvaarhoogte van 4,25 meter en CEO Rolf Maliepaard van Van der Wees concludeert: ,,Die eigenschappen heeft geen enkel ander schip in de wijde omgeving.’’ Sales manager Mark van den Berg beaamt: ,,We hebben sinds de ingebruikname van de Nicolaas van der Wees nog geen extreem laag water gehad, maar als dat zich voordoet zullen we de meerwaarde van deze duwboot echt gaan zien.’’

Het schip heeft zijn eerste sporen reeds verdiend. Tegen het einde van vorig jaar hielp de enorm wendbare ‘Nicolaas’ al – samen overigens met de Geertruida van der Wees, die andere duwboot met lage diepgang (maar niet zo laag als die van de Nicolaas) – bij de plaatsing van drie brugdelen bij Linz in Duitsland, samen met Mammoet. De Nicolaas van der Wees vervoerde verder onder meer grote generatoren en transformatoren; de bijzondere transporten waarmee de Koninklijke Van der Wees zijn faam heeft verdiend.

Koninklijke Van der Wees groep
De Koninklijke Van der Wees groep is een grote speler op het gebied van bijzondere transporten, zowel over het water als op de weg. Voor de watertransporten beschikt het bedrijf over een uitgebreide vloot van pontons, sleep- en duwboten en daarnaast over 90 duizend vierkante meter eigen terrein, een eigen haven met 5,50 meter diepgang, 550 meter kade en een havenkraan met een hijscapaciteit van 104 ton.

Altijd door
Ingegeven door de recente perioden waarin de waterstanden in de rivieren bijzonder laag waren ging Van der Wees op zoek naar een duwboot die áltijd verder kon. ,,De dreiging dat transporten wellicht niet door konden gaan werd steeds groter’’, ervoer Mark van den Berg. ,,Daar zochten we een oplossing voor.’’ Van der Wees ging op zoek in Polen, waar schepen immers meer gebouwd zijn voor het varen op laag water, en vond daar dit schip, dat hoofdzakelijk op de Elbe voer.

Toen Rolf Maliepaard het schip in maart 2020 bij de rederij in Polen zag, was hij meteen verliefd. ,,Het zag er top uit. Oké, er zat een verouderde woning in en een grote gasoliekachel, maar met een perfect casco oogde het uiterst betrouwbaar en alle certificaten waren aanwezig. Wij hebben het zelf naar Nederland gevaren voor de verbouwing en kwamen er toen achter dat de motoren vervangen dienden te worden.’’

Nicolaas van der Wees
Nicolaas van der Wees is de broer van Abraham van der Wees, de oprichter van het familiebedrijf. Hij is dus de oom van de huidige eigenaar, Piet van der Wees. In 1907 leende Abraham van Nicolaas een bedrag van 30.000 gulden om een sleepdienst tussen Delft en Dordrecht op te zetten. Honderd jaar later, in 2007, ontving de Van der Wees Groep het predicaat Koninklijk en daar is men aan de ’s-Gravendeelsedijk in Dordrecht bijzonder trots op.

Monitoring diepgang
Uiteindelijk werd de duwboot volledig gestript en bij Teus Vlot Diesel Marine in Sliedrecht opnieuw opgebouwd. De aluminium stuurhut met 15 meter hoogte, de woning, de boegschroef, de motoren (twee 500pk Scania-motoren) en het elektrische en hydraulische gedeelte; alles is nieuw. Tijdens de werkzaamheden werd de diepgang voortdurend gemonitord, om de transportzekerheid te garanderen. ,,We mikten vooraf op een maximale diepgang van 1,18 meter. Volgeladen komt ze nu op 1,15 meter. Als we bijvoorbeeld besloten te kiezen voor een dikkere bodemplaat keken we allereerst naar de gevolgen voor de diepgang. In nauw overleg en een perfecte samenwerking met projectleider Baltus van Ulden van Teus Vlot is keurig gehoor gegeven aan al onze verzoeken en is het schip omgetoverd van een lelijk eendje naar een prachtige zwaan.
Zo is de Nicolaas van der Wees (27 x 8,95 meter) de nieuwe parel in de vloot van de Koninklijke Van der Wees groep. ,,Een prachtig schip. Hij benadert zelfs ons vlaggenschip, de Pieter van der Wees, die vorig jaar werd gedoopt’’, vindt Van den Berg. Normaal gesproken vaart de Nicolaas met drie bemanningsleden, maar er is ruimte voor een crew van maximaal zeven man, waardoor bij dubbele vaartijden een crewwissel mogelijk is. De jonge kapitein Dylan Baggerman was nauw betrokken bij de inrichting van het schip.