Moerdijk werkt voortdurend aan een veilige en duurzame haven

Het vervoer via water, spoor en weg nemen toe, de overslag groeit, nieuwe bedrijven vestigen zich: het gaat goed met de haven van Moerdijk. Toch zijn er ook uitdagingen die verdere groei kunnen belemmeren, waarschuwt directeur Ferdinand van den Oever van het havenbedrijf.

Claudia Langendoen

Zo tekent onder andere het effect van de Brexit, in combinatie met de gevolgen van covid-19, zich steeds duidelijker af. De situatie dat containers in de Engelse havens blijven staan, zonder te worden uitgehaald (vanwege het tekort aan vrachtwagenchauffeurs en stagnaties wat betreft douane-afhandelingen), lijkt een structureel probleem te worden, aldus Van den Oever.
Vandaar dat rederijen vanuit Moerdijk flink inzetten op een betere spreiding van het vervoer over de diverse Engelse havens. ,,Zodat er minder afhankelijkheid in geval van congesties ontstaat. Dat is belangrijk, want vanuit hier wordt veel op Engeland gevaren’’, verduidelijkt de directeur.
Lastig is ook dat de haven van Moerdijk hinder ondervindt van stremmingen elders. ,,Zoals recent tijdens renovaties aan de Spijkenisserbrug en de Botlekbrug’’, noemt Van den Oever voorbeelden. Ook dat vraagt aandacht. ,,Samen met onze rederijen en belangrijkste klanten proberen wij met Rijkswaterstaat tijdspoorten te creëren, zodat de toegang tot Moerdijk gegarandeerd blijft.’’

Stagnatie
Ook de langdurige kabinetsformatie en het verder uitblijven van een gedegen stikstofbeleid doen de groei van de haven stagneren. Dat brengt onzekerheden met zich mee. ,,Je ziet buitenlandse investeerders afhaken in Nederland, omdat het te complex is om zich hier te vestigen of uit te breiden.’’ Moerdijk zag zelf ook een investeerder die 27 hectare bedrijfsterrein op het oog had – goed voor een investering van 100 miljoen euro – naar het buitenland vertrekken.
Het zijn zorgen die klinken uit de mond van een tegelijkertijd ‘heel tevreden directeur’. Want feit is óók dat het de haven momenteel voor de wind gaat. Het havenbedrijf publiceerde deze zomer positieve halfjaarcijfers. Met een stijging van 10 procent wat betreft de totale overslag, naar 10.378.000 ton. Waarvan 4.100.000 ton via zee ging (plus 8 procent ten opzichte van het eerste half jaar in 2020) en 6.278.000 via de binnenvaart (plus 11 procent). Er liep 1159 keer een zeeschip binnen (plus 5 procent) en 7287 keer een binnenvaartschip (plus 10 procent).

Europa
Die groei ziet het havenbedrijf terug in onder andere nieuwe verbindingen die bedrijven creëren en in frequenties die worden verhoogd. ,,Je ziet dat wij als Moerdijk aantrekkelijk zijn voor Europese distributiecentra die niet afhankelijk willen zijn van grotere zeerederijen die bepalen welke grote mainports er als eerste worden aangedaan. Wij zijn de tweede containerhaven van Nederland en die groei zet gestaag door.’’
In dat verband wijst de havendirecteur ook op het nieuwe Logistiek Park Moerdijk. ,,Er is meer vraag dan aanbod.’’ DSV gaat als eerste bouwen, de voorbereidingen zijn in volle gang. De logistiek dienstverlener tekende voor ruim 200 duizend vierkante meter. En er wordt met volgende bedrijven gesproken. Die kiezen allemaal voor Moerdijk vanwege de multimodale ontsluiting via water, spoor en de weg.
Het frappante is: in het logistiek park komt de schaalvergroting opmerkelijk tot uiting. Het havenbedrijf verwachtte kavels van vijf tot tien hectare uit te geven. De realiteit is echter dat DSV met 34 hectare in z’n eentje alleen al de eerste fase vult. ,,Ook bij een andere partij gaat het om een complete fase.’’

Slimme camera’s
Intussen werkt Moerdijk aan een duurzame en veilige haven. De ontgassingsinstallatie biedt wat dat betreft met het ontgassingsverbod in Noord-Brabant en Zuid-Holland soelaas. Van den Oever: ,,We zien een grote afname.’’
En het dievengilde, dat steeds slimmer wordt, gaat Moerdijk samen met bedrijven, overheden en gemeenten te lijf. Ook op dat gebied gebeurt er van alles. ,,We hebben vijfenzestig camera’s hangen,’’ noemt Van den Oever een voorbeeld. ,,Met universiteiten onderzoeken we hoe die slimmer gemaakt kunnen worden. Met camera’s die een signaal afgeven als er afwijkend gedrag wordt gezien. Sinds kort vliegen er ook autonoom bewegende drones met camerafunctie.’’

Sommen geld
Bedrijven worden bovendien geregeld geattendeerd op de kwetsbaarheid van hun medewerkers. ,,Die krijgen immers vaak grote sommen geld aangeboden’’, zo wijst Ferdinand van den Oever op populaire omkooppraktijken die drugscriminelen toepassen in grote havens. ,,Natuurlijk zijn onze criminaliteitscijfers vergeleken met die van havens als Rotterdam, Antwerpen en Vlissingen bijna verwaarloosbaar’’, beseft hij. ,,Maar dat wil niet zeggen dat we niet voortdurend waakzaam moeten zijn. We willen niet voor niets in 2030 de duurzaamste én veiligste haven in de Delta zijn.’