Het Havenbedrijf Rotterdam lanceert een ‘parkeerapp’ om schippers te informeren over beschikbare openbare ligplaatsen. De komende periode wordt bekeken of hiermee goede tips verstrekt kunnen worden om een ligplaats te vinden.

Binnenvaartschepen die de haven van Rotterdam bezoeken, hebben soms een ligplaats nodig voordat zij bij een terminal terechtkunnen, terwijl ze wachten op nieuwe lading of omdat een schipper rust moet nemen.
Verspreid over de haven zijn openbare ligplaatsen beschikbaar voor vijfhonderd schepen. Sinds enige jaren is via het Binnenvaart Ligplaatsen Informatie Systeem (BLIS) online in te zien of deze vrij zijn. Deze functionaliteit is ook ingebouwd in de app RiverGuide.
In de praktijk blijkt echter dat schippers regelmatig moeten zoeken naar een plek, omdat de ligplaatsen van hun voorkeur bij aankomst bezet zijn of niet voldoen aan hun eisen. Ook raadplegen zij BLIS niet altijd. Op sommige plaatsen in de haven zijn dan amper plekken vrij terwijl elders voldoende capaciteit is. Dit veroorzaakt onnodige vaarbewegingen.

Daarom ontvangen gebruikers van RiverGuide tot eind januari een pushbericht met de vraag of ze een ligplaats nodig hebben als ze de haven naderen. Het havenbedrijf probeert dan een goed ligplaatsadvies te geven op basis van reisgegevens en scheepskenmerken. Als de proef succesvol is, kan dit een permanente functie worden binnen RiverGuide en andere reisplanners.