Tom van Munster (links) en Bert de Haas vlak na de proefvaart.

Bij Volvo-dealer Visscher Scheepsreparatie BV in Sliedrecht zijn ze qua hermotoriseringen wel wat gewend sinds 1982. Toch wordt het nooit routine, want elk schip is weer anders. Dat geldt zeker voor Kraanschip Leendert van W.A. Tijsterman BV uit Purmerend. Schipper/machinist Tom van Munster, eigenaar William Tijsterman en Bert de Haas van Visscher vertellen erover.

Door Leo van Teeffelen

Kraanschip Leendert wordt ingezet in de natte waterbouw. Denk aan hei- en baggerwerkzaamheden, aanleg van dijken, waterwegen, haven- en rivierwerken, maar een brug opbouwen of een gezonken schip optakelen kan ook. Tom van Munster: ,,Wij werken veel in Noord-Holland vanuit onze ligplaats in Zaandam, maar ook elders in Nederland.’’

De Stork-Ricardomotor met bijbehorende keerkoppeling uit 1974 heeft het lang uitgehouden in het schip dat in 1975 in de vaart kwam. ,,Het was een langzaamloper, die toch wel kuren begon te krijgen in de vorm van lekkages. En het aan- en uitzetten van de motor kon alleen maar in de machinekamer’’, vertelt Tom. Het kraanschip, een jaar geleden aangeschaft, was wel toe aan een hermotorisering in de vorm van een Volvo Penta D13, een Twin Disc keerkoppeling en een compleet nabehandelingssysteem met toepassing van AdBlue. ,,Hiermee is de uitstoot minder dan Stage V vereist’’, benadrukt William Tijsterman.

Maar eerst moest de oude trouwe Stork eruit. ,,Toen werd het tijd voor de snijbranders’’, lacht Tom. Bert: ,,Er was geen andere mogelijkheid om de motor eruit te krijgen dan door deze horizontaal eruit te trekken. Dan moest die wel eerst door twee schotten heen, vandaar de door Tom genoemde snijbranders. Vanwege het diepliggende carter moest de motor, waarvan de acht loodzware koppen en tapeinden al waren verwijderd, ook nog eens worden gelift.’’ Dat gebeurde met blokken en kantelingen om de beurt totdat de juiste hoogte werd bereikt en het motorblok er, over twee glijbalken heen, uit kon.

46 jaar vet en olie
Tom is vervolgens aan de slag gegaan in de lege machinekamer waar zich 46 jaar vet en olie had verzameld. ,,Ik heb over het schoonmaken twee dagen gedaan, alleen al van het vet had ik vijftien emmers vol.’’ De classificeerder heeft zijn werk afgemaakt, daarna was het tijd voor het plaatsen van de nieuwe motor en keerkoppeling. Bert: ,,Eerst de fundatie aanpassen op de stoelen en de schroefas verlengen. Dat hadden we al voorbereid na de opmeting. We hebben de beunkoeler vernieuwd en de uitlaat verlegd die nu via het dek uitkomt op de boeiing. De motor en keerkoppeling erin en het geheel uitgelijnd. Verder was er veel leidingwerk te verrichten voor de gasolie, oliekoeler en het koelwater.’’ De nieuwe aluminium traanplaten in de machinekamer, waarin veel meer ruimte is overgebleven ondanks het ruimte innemende nabehandelingssysteem, geven al een frisse uitstraling. Als de machinekamer is afgewerkt wordt het helemaal een plaatje.

Deze opdracht heeft Visscher Scheepsreparatie te danken aan William Tijsterman. Hij heeft vorig jaar december zijn andere kraanschip, de Willem Antonia, op soortgelijke wijze laten hermotoriseren en dat is goed bevallen. Tom begrijpt dat wel: ,,Sliedrecht is voor ons best een eind weg, maar hier werken allemaal goede mensen die de kantjes er niet van aflopen. Ze zijn meedenkend en luisteren naar je wensen. Dat werkt goed.’’ William: ,,Het is allemaal netjes afgewerkt en ook binnen de afgesproken tijd gebleven. Als het rendabel is om naar Sliedrecht te varen voor een volgende klus, doen we dat weer.’’

Een mooi weetje is dat William en Tom al zo’n veertig jaar samenwerken, met als gevolg dat ze met elkaar kunnen lezen en schrijven.
De proefvaart is goed verlopen. ,,Ik moest nog wel wennen aan de nieuwe keerkoppeling, dat is nieuwe techniek’’, valt Tom op. ,,Je merkt dat de turbomotor meer toeren maakt, maar de regulateur gaat aanzienlijk lichter. Het verdwijnen van het gewicht van de oude motor, keerkoppeling en het leidingwerk heeft het schip een stuk lichter gemaakt.’’
Bij Visscher Scheepsreparatie BV zijn ze blij met deze tevreden klant en willen er alles aan doen om dat zo te houden.

www.visscherscheepsrep.nl